Caravaggiova Ursula ide do Londýna
Intesa Sanpaolo zapožičala posledné dielo veľkého umelca – najdôležitejšie dielo vo svojej zbierke – do Národnej galérie výmenou za dva rané obrazy od Velázqueza.
31/05/2024
Národná galéria v Londýne odštartovala svoje dvestoročné oslavy výstavou Posledný Caravaggio, novou výstavou venovanou poslednému obrazu barokového majstra.
Mučeníctvo svätej Uršule, široko uznávané ako majstrovské dielo, je zapožičané zo zbierky Intesa Sanpaolo, najväčšej talianskej banky. Pevne orezaná klaustrofobická kompozícia s výrazným šerosvitom (súhra tieňa a svetla) zobrazuje kľúčový moment stredovekej legendy o Uršule, kresťanskej princeznej z Británie.
Hovorí sa, že Uršula viedla púť 11 000 panien do Ríma a po jej návrate bola zavraždená vodcom hordy pohanských Hunov po tom, čo sa zaňho odmietla vydať. Caravaggio ju zachytáva, ako sa pasívne pozerá dolu na svoje prsia, ktoré Hunov osudný šíp prepichol z bezprostrednej blízkosti.
„Tento obraz je hlboko dojímavý a má tragický tón,“ hovorí Gabriele Finaldi, riaditeľ Národnej galérie. "Zdá sa, že to odráža umelcovu námahu, jeho utrápený stav mysle a hlbokú úzkosť, keď sa pripravoval opustiť Neapol a vrátiť sa do Ríma."
Autobiografická predtucha
Na vysvetlenie: Caravaggio namaľoval Umučenie svätej Uršuly v Neapole v máji 1610. V tom čase bol štyri roky na úteku a v Ríme mu hrozil trest smrti za vraždu rivala Ranuccia Tomassoniho v boji s mečom. Jeho let ho zaviedol do Neapola, na Maltu a na Sicíliu a potom opäť späť do Neapola. Umelcov posledný obraz bol z tohto mesta odoslaný jeho komisárovi – janovskému šľachticovi Marcantoniovi Doriovi – 27. mája.
V tom čase sa od priateľov dopočul, že sa chystá pápežská milosť za Tomassoniho vraždu. Začiatkom júla sa riadne vydal loďou do Ríma – len aby ochorel pod žiariacim letným slnkom. Podľa životopisca Giovanniho Pietra Belloriho 18. júla v pobrežnom meste Porto Ercole Caravaggia „zachvátila zhubná horúčka, ktorá ho o pár dní zabila“. Mal 38.
Autobiografické čítanie knihy Umučenie môže vidieť Uršulin zánik ako predtuchu zo strany umelca. To znamená, že s výrazom na tvári, ktorý kombinuje zúrivosť a ľútosť, hunský náčelník možno odráža rozsah emócií, ktoré Caravaggio cítil po zabití Tomassoniho.
Scénu tvoria tri ďalšie postavy: úplne vpravo obrnený vojak, ktorý položí ruku na Uršulino rameno; muž za princeznou (s tvárou nápadne ako Caravaggiov), ktorý naťahuje krk a snaží sa získať lepší výhľad; a ďalší muž, ktorý strčí ruku medzi strelca a jeho cieľ, príliš neskoro na to, aby zasiahol.
Intenzívny jediný moment
Uršulin príbeh bol medzi umelcami už dlho obľúbený. Najčastejšie zobrazovanou epizódou bol však masaker Hunov s jej 11 000 spoločníkmi, davová scéna za bieleho dňa. Na rozdiel od toho Caravaggio zastrešuje intenzívny, jediný moment násilia v takmer tme spôsobom, ktorý pripomína filmového režiséra. (Martin Scorsese je mimochodom zarytým fanúšikom umelca a cituje ho ako vplyv na filmy ako Mean Streets a Taxi Driver.)
The Last Caravaggio je jednoizbová show. Obsahuje dva obrazy: Mučeníctvo svätej Uršuly spolu s ďalším dielom z konca Caravaggiovej kariéry, Salome prijíma hlavu Jána Krstiteľa (1609-10). Ten je vo vlastníctve Národnej galérie.
Obraz Uršuly sa zvyčajne nachádza v Gallerie d’Italia – Napoli, múzeu, ktoré prevádzkuje Intesa Sanpaolo v Neapole. Je to vhodný dom, keďže plátno bolo namaľované v tom istom meste pred štyrmi storočiami. Ulica, na ktorej sa múzeum nachádza, Via Toledo, je skutočne historickou tepnou, ktorú by Caravaggio dobre poznal.
Kultúrna výmena
„Toto je najdôležitejšie z 35 000 umeleckých diel v zbierke banky,“ hovorí Michele Coppola, výkonný riaditeľ pre umenie, kultúru a dedičstvo, Intesa Sanpaolo a generálny riaditeľ Gallerie d'Italia. „Je pre nás veľkým potešením priniesť Umučenie svätej Uršule do Londýna. Rozhodnutie Národnej galérie osláviť svoje dvestoročnice s [naším] Caravaggiom je jasným svedectvom záväzku a uznania Intesa Sanpaolo ako významného kultúrneho hráča – nielen v Taliansku, ale aj na medzinárodnej úrovni."
V duchu reciprocity Gallerie d'Italia – Napoli zapožičala od Národnej galérie dva rané obrazy Diega Velázqueza. Nepoškvrnené počatie a svätý Ján Evanjelista na ostrove Patmos sa budú premietať v miestnosti, kde sa bežne dá vidieť Umučenie.
„V Intesa Sanpaolo veríme, že spoločnosť sa dá zlepšiť kultúrne obohatenie spolu s ekonomickým obohatením,“ hovorí Coppola, „a sme hrdí, že môžeme byť súčasťou tejto výmeny zahŕňajúcej dvoch veľkých majstrov umenia.“
The Last Caravaggio je v Národnej galérii v Londýne do 21. júla 2024. nationalgallery.org.uk