• Žiadny návrh
záväzok k umeniu

Cesta kultúrnou históriou - Grand Tour

Nová výstava v milánskej Gallerie d’Italia ponúka podrobný pohľad na popularitu Grand Tour, ktorá pritiahla európsku šľachtu, umelcov a intelektuálov do Talianska v 18. a 19. storočí. Mnohé z umeleckých diel sú zapožičané do múzea Intesa Sanpaolo v Miláne

Alastair Smart

11/01/2022

"Človek, ktorý nebol v Taliansku, si je vždy vedomý menejcennosti, pretože nevidel to, čo sa od muža očakávalo."

Tak povedal významný britský spisovateľ Samuel Johnson v 70. rokoch 18. storočia. Johnson, ktorý nikdy neopustil svoju vlasť, hovoril čestne aj autorite. Od konca 17. storočia do začiatku 19. storočia bolo Taliansko mimoriadne obľúbenou destináciou mladých európskych šľachticov, aristokratov, umelcov a intelektuálov.

Zostali mesiace, niekedy aj roky, zvyčajne v spoločnosti sprievodcu-cum-tutora známeho ako cicerone. Grand Tour sa stala rovnako nevyhnutnou súčasťou vzdelania urodzeného muža ako univerzitný diplom. Ponúkol príležitosť študovať nespočetné množstvo nádher klasickej kultúry, ako aj renesancie, zblízka a in situ.

Umelecké poklady

Grand Tour, Sogno d’Italia da Venezia a Pompei – nová výstava v Gallerie d’Italia Piazza Scala v múzeu Intesa Sanpaolo v Miláne – tento fenomén skúma.

Medzi najvýznamnejšie patrí bronzová socha sediaceho boha Merkúra z mesta Herculaneum, vyrobená v 1. storočí nášho letopočtu. Toto dielo, ktoré sa dnes nachádza v Archeologickom múzeu v Neapole, odkiaľ sa len zriedka požičiava, opísal taliansky sochár Antonio Canova na prelome 19. storočia ako „najkrajšiu sochu na svete“.

Umelci z celej Európy sa vo veľkých počtoch usádzali vo Florencii, Benátkach, Neapole a najmä v Ríme.
Jean-Auguste-Dominique Ingres
François-Marius Granet, 1807-1809
Olio su tela, 74,5 × 63,2 cm
Aix-en-Provence, Musée Granet

 

Výstava predstavuje 130 umeleckých diel, z ktorých niektoré pochádzajú z vlastných fondov Intesa Sanpaolo, spolu s niektorými zo súkromných zbierok a množstvom z veľkých inštitúcií vrátane Museo Nacional del Prado v Madride, Musée du Louvre v Paríži a Metropolitného múzea umenia v New York.

Francúzsky umelec Jacques-Henri Sablet vo svojom obraze Veduta della Sala degli Animali dei Musei Vaticani (1786 – 92) zachytil veľkého turistu, ktorý zostal ohromený pred klasickou sochou v Sieni zvierat vo Vatikánskom múzeu. Obrázok ponúka zaujímavý pohľad na to, ako návštevníci reagovali na poklady, ktoré Taliansko ponúkalo.

Nemecký spisovateľ Johann Wolfgang von Goethe ponúkol podobný názor, keď vyzdvihol Rím ako „prvé mesto sveta“ a o svojom príchode v polovici osemdesiatych rokov 18. storočia opísal, že „všetky sny mojej mladosti ožili. “.

Prvýkrát zaznamenané použitie výrazu „Grand Tour“ bolo v roku 1670 v príručke The Voyage of Italy, ktorú napísal anglický cestopisec a kňaz Richard Lassels. O dve desaťročia skôr podpísanie Vestfálskeho mieru rôznymi európskymi mocnosťami poskytlo geopolitický kontext, v ktorom bolo medzinárodné cestovanie jednoduchšie ako kedykoľvek predtým.

To najlepšie z výstavy
Ako suvenír z ciest si Grand Tourists radi kupovali klasické sochy, ako aj obrázky svojich obľúbených miest. V druhom prípade to vyvolalo vysoký dopyt po maliaroch talianskych krajiniek a vedutov (topografických pohľadov). Znamenalo to, že umelci z celej Európy sa vo veľkých počtoch usádzali vo Florencii, Benátkach, Neapole a najmä v Ríme.

Pierre-Jacques Volaire
Eruzione del Vesuvio alla luce della luna, post 1774
Olio su tela, 260 × 385 cm
Maisons-Laffitte, Centre des monuments nationaux, Château de Maisons

 

Jedným z nich bol aj Abraham Louis Rodolphe Ducros zo Švajčiarska – na výstave ho zastupujú dva obrazy. Mal niekoľko významných klientov, vrátane veľkovojvodu Pavla z Ruska (syna Kataríny Veľkej a budúceho cára Pavla I.) a jeho manželky Márie Feodorovny.

Ducros zachytil pár dvakrát na ich ceste do Talianska v roku 1782: raz na Rímskom fóre v centre Ríma a znova v Neptúnovej jaskyni v starobylom meste Tivoli, 20 míľ ďaleko. Veľkovojvoda si oba obrazy vzal so sebou domov do Pavlovského paláca v Petrohrade, kde ich možno vidieť aj dnes, keď neboli zapožičané na predstavenia ako Grand Tour. (Miesto je teraz známe ako Múzeum Pavlovského paláca.)

V priebehu 18. storočia sa Grand Tour stala čoraz módnejšia
François Gérard
Corinna al capo Miseno, 1819-1821
Olio su tela, 256 × 277 cm
Lione, Musée des Beaux-Arts
Rovnako ako ich predkovia, ktorí absolvovali Grand Tour, aj návštevníci Gallerie d’Italia Piazza Scala môžu očakávať fascinujúcu cestu

Najslávnejší maliar vedut zo všetkých, Canaletto, je tiež zastúpený v prehliadke: jedným z jeho klasických malebných pohľadov na Benátky, ktoré boli medzi veľkými turistami veľmi obľúbené. Regata sul Canal Grande (1740), ktorá je v súčasnosti súčasťou zbierky Národnej galérie v Londýne, zobrazuje historické každoročné preteky lodí pozdĺž Canal Grande známe ako Regatta.

Popri vedute a krajinomalbe boli medzi návštevníkmi Talianska najvyhľadávanejšími maľbami portréty – najmä tie, ktoré sa zobrazujú popri klasických pamiatkach a sochách. Absolútnym majstrom v tejto oblasti bol Pompeo Batoni, pre ktorého sa sedenie stalo takmer obradom veľkých turistov v Ríme. Namaľoval portréty 200 britských gentlemanov – a päť z nich sa objavuje na výstave.

Zvykne sa hovoriť, že s postupom 18. storočia sa Grand Tour stalo čoraz módnejším. Dvoma z dôvodov sú spisy vplyvného nemeckého historika umenia Johanna Joachima Winckelmanna – ktorý evanjelizoval všetko klasické v knihách, ako sú Dejiny antického umenia z roku 1765 – a archeologické znovuobjavenie Pompejí a Herculanea, dvoch miest pochovaných vulkanickou erupcia Vezuvu v roku 79 po Kr.

Výstava Grand Tour sa koná ako súčasť Progetto Cultura a zdôrazňuje dlhodobú politiku Intesa Sanpaolo prispievať nielen k hospodárskemu rastu spoločnosti, ale aj ku kultúrnemu bohatstvu.

Prehliadka pripomína časy, keď sa návštevníci z celého kontinentu stretávali, aby nasávali taliansku kultúru, a podľa slov emeritného prezidenta banky Giovanniho Bazoliho „rozhodne prispeli k vytvoreniu európskej identity“.

Rovnako ako ich predkovia, ktorí absolvovali Grand Tour, aj návštevníci Gallerie d’Italia Piazza Scala môžu očakávať fascinujúcu cestu.

Grand Tour, Sogno d’Italia da Venezia a Pompei je v Gallerie d’Italia Piazza Scala v Miláne do 27. marca 2022

 

Cover: Giulio Carlini
La famiglia Tolstoj a Venezia, 1855
Olio su tela, 88 × 110 cm
San Pietroburgo, Museo Statale Ermitage

© The State Hermitage Museum, St. Petersburg, 2021

© 2021.RMN-Grand Palais /Dist. Foto Scala, Firenze

© Lyon MBA – Photo Alain Basset

© Reproduction Patrick Cadet / CMN

Share this story

Súvisiace články

Mattioli: humanitárny bankár, ktorý zachránil talianskych Židov
Prečo idú financie a umenie ruka v ruke
Štvrtá veľká umelecká galéria Intesa Sanpaolo sľubuje „novú ponuku“
Potrebujete pomoc?

Odpovieme na všetky vaše otázky.