Štvrtá veľká umelecká galéria Intesa Sanpaolo sľubuje „novú ponuku“
Bývalý bankový pracovný priestor sa zmenil na úžasnú umeleckú galériu a výstavný priestor v historickom sídle Intesa Sanpaolo v Turíne. Michele Coppola – výkonný riaditeľ pre umenie, kultúru a historické dedičstvo v Intesa Sanpaolo a riaditeľ Gallerie d'Italia – hovorí o jeho eklektickej povahe, kultúrnom význame a o tom, ako vznikol len za dva a pol roka.
28/09/2022
Pod arkádami historického námestia Piazza San Carlo v Turíne teraz priestory galérie zaberajú tri podzemné podlažia, kde bývali klenby, garáže a zasadacie miestnosti akcionárov.
Táto transformácia prichádza s nedávnou inauguráciou Gallerie d’Italia – Turín, najnovšieho múzea, ktoré otvorila popredná talianska banková skupina Intesa Sanpaolo.
Múzeum sa nachádza v sídle banky a historickom sídle v Palazzo Turinetti di Pertengo, ktoré bolo úžasne zrekonštruované, aby sa do neho zmestil nový priestor podľa návrhu architektov Michele De Lucchi a AMDL Circle.
Gallerie d’Italia – Turín sa môže pochváliť 10 000 štvorcovými metrami výstavnej plochy rozloženej na piatich poschodiach (tri z nich sú podzemné) a je venovaná najmä fotografii.
Je to štvrté múzeum, ktoré banka zriadila – po Gallerie di Palazzo Leoni Montanari (otvorená vo Vicenze v roku 1999), Gallerie di Palazzo Zevallos Stigliano (otvorená v Neapole v roku 2007) a Gallerie di Piazza Scala (otvorená v r. Miláno v roku 2011).
"Jednorazové bankové pracovisko sa znovuzrodilo v novom šate, premenilo sa na miesto kultúry, pričom existujúca architektúra bola rešpektovaná a vylepšená, nie deformovaná."
Michele Coppola, Výkonný riaditeľ pre umenie, kultúru a historické dedičstvo, Intesa Sanpaolo a riaditeľ Gallerie d'Italia
Súhrnne sú tieto štyri múzeá známe ako Gallerie d'Italia. Zatiaľ čo ostatné zariadenia sú známe množstvom vystavených obrazov a sôch, rozhodlo sa, že Turín by mal predstavovať „novú ponuku“ – podľa Michele Coppola, výkonného riaditeľa pre umenie, kultúru a historické dedičstvo v Intesa Sanpaolo a riaditeľa Gallerie. d'Italia.
Ako riaditeľa Gallerie d’Italia – Turín podporuje Coppolu zástupca riaditeľa Antonio Carloni, ktorý bol predtým zodpovedný za medzinárodný fotografický festival Cortona on the Move.
„Sila štyroch múzeí spočíva v ich komplementárnosti,“ hovorí Coppola. „Pri priestore v Turíne sme si položili otázku, aká by mala byť pridaná hodnota v porovnaní s ostatnými. Ako identifikačný prvok bola zvolená fotografia: médium, ktoré vyjadruje súčasnosť s bezprostrednosťou a sugestívnou silou.“
Jedno z podzemných podlaží v Gallerie d’Italia – Turín je novým domovom archívu Intesa Sanpaolo Publifoto Archive. Pozostáva zo siedmich miliónov fotografií nasnímaných od 30. do 90. rokov minulého storočia, ktoré dokumentujú rôzne aspekty talianskeho života od politiky po šport. Výber obrázkov bol digitalizovaný a teraz si ich môžete pozrieť prostredníctvom interaktívnej inštalácie.
Ďalšie z podzemných podlaží bude hostiť dočasné výstavy. Jednou z dvoch inauguračných výstav je Krehký zázrak – Cesta meniacou sa prírodou, ktorá obsahuje výsledky návštev fotografa Paola Pellegrina v krajinách ako Namíbia, Kostarika a Island – prostredníctvom komisie Intesa Sanpaolo – s cieľom sledovať vplyv zmena podnebia.
Ďalšou dočasnou výstavou je Od vojny na Mesiac: 1945 – 1969, výber fotografií z archívu Intesa Sanpaolo Publifoto, zameraný na štvrťstoročie spojené s takzvaným miracolo economico (hospodárskym zázrakom) v Taliansku po druhej svetovej vojne.
Inde sú oblasti venované výskumu a vzdelávaniu školákov.
Rovnako pôsobivé ako čokoľvek, čo sa nachádza v Gallerie d'Italia – Turín, je skutočnosť, že múzeum vzniklo tak rýchlo. Jeho otvorenie bolo oznámené až v januári 2020 a o menej ako dva a pol roka neskôr – s pandémiou v medziobdobí – sa otvoril.
„Celá operácia bola veľkou výzvou,“ hovorí Coppola. Domnieva sa však, že jasnosť architektonického účelu bola kľúčovým faktorom pri odvrátení oneskorenia.
„Rovnako ako všetky naše múzeá, aj to v Turíne bolo jednorazovým bankovým pracoviskom, ktoré sa znovuzrodilo v novom šate, premenilo sa na miesto kultúry, pričom existujúca architektúra bola rešpektovaná a vylepšená, nie skreslená.“
Palazzo Turinetti di Pertengo bol objednaný markízom Giorgiom Turinetti di Priero, bankárom vojvodov zo Savojska, v 17. storočí. Má výhľad na turínske centrálne námestie Piazza San Carlo, bežne označované ako „obývačka“ mesta.
The building’s external façade remains untouched. Entrance to the museum is via a monumental new staircase, which leads visitors from Palazzo Turinetti’s internal courtyard down to the underground gallery spaces.
Reflecting Turin’s roots as the capital of Italy’s Piedmont region, the museum displays a selection of works from Intesa Sanpaolo’s collection of Piedmontese Baroque paintings – notably nine large canvases from the Oratory of the Compagnia di San Paolo (located in Turin, the venue was destroyed in the late 19th century). Each depicting a different episode from the life of St Paul, these canvases were commissioned in 1663 as part of a cycle marking the Oratory’s centenary.
The nine paintings are displayed nearby other Piedmontese works, executed from the 14th to the 18th centuries, which complement the magnificent late-Baroque decoration of the rooms in which they’re exhibited.
The opening of Gallerie d’Italia – Turin coincides with that of Gallerie d'Italia – Naples, a new home for Intesa Sanpaolo’s Neapolitan museum (which is three times the size of its old one, Gallerie di Palazzo Zevallos Stigliano).
gallery
Vulcano Fagradalsfjall, penisola di Reykjanes. Islanda, 2021 Paolo Pellegrin/Magnum Photos
Bay of Disko, Ilulissat. Greenland, 2021 Paolo Pellegrin/Magnum Photos
Sossusvlei, Namib-Naukluft National Park. Namibia, 2022 2022 Paolo Pellegrin/Magnum Photos
Namib-Naukluft National Park. Namibia, 2022 Paolo Pellegrin/Magnum Photos
Inaugurácia oboch miest je súčasťou Progetto Cultura banky, dlhodobého plánu zameraného na podporu kultúrneho a umeleckého obohatenia ako páky pre spoločenský rast. Progetto Cultura, ktorá sa prejavuje v nespočetných iniciatívach po celom Taliansku – zahŕňajúcich hudbu, kino, umenie, divadlo a ďalšie – nemá medzi finančnými inštitúciami v Európe obdobu.
„Naším cieľom je ešte viac priblížiť Intesa Sanpaolo komunite,“ hovorí Coppola. „Spojenie medzi bankou, umením a kultúrou sa dnes nezačína. Je v našej DNA – má svoje korene v histórii skupiny.
„Je to však záväzok, ktorý sa stal čoraz profesionálnejším, s príchodom Progetto Cultura v posledných rokoch. Otvorenie dvoch takýchto veľkých múzeí v dvoch tak dôležitých mestách je reakciou na strategickú a osvietenú voľbu vrcholového manažmentu skupiny. Intesa Sanpaolo konkrétne dokazuje, že hranie ústrednej úlohy v hospodárskom rozvoji Talianska by nemalo byť oddelené od prevzatia zodpovednosti aj za jeho kultúrny a sociálny rozvoj.