• Žiadny návrh
ZÁVÄZOK K UMENIU

Artemisia Gentileschi: duch Caesara v duši ženy

Nová výstava v Gallerie d’Italia – Neapol oslavuje osobitý výstup úspešnej renesančnej umelkyne, ktorá svojim ženským subjektom vdýchla silu a odvahu.

30/11/2022

Ešte predtým, ako mala 20 rokov, otec Artemisie Gentileschi Orazio, tiež maliar, napísal list potenciálnemu patrónovi vo Florencii, v ktorom odporučil jej služby. „Moja dcéra maľuje tri roky,“ napísal, „a už je schopná takých prác, ku ktorým mnohí hlavní majstri tejto profesie nikdy nedospejú.

Oraziove slová nepochybne prišli s trochou otcovskej zaujatosti a hrdosti. Obrazy, ktoré Artemisia vytvárala počas svojej kariéry, boli však také výrazné a dnes ju kurátori a kritici považujú za takú vysokú, že slová jej otca sa zdajú byť zakorenené v pravde.

Narodila sa v Ríme v roku 1593 a viedla rušný, peripatický život, ktorý zahŕňal dlhé obdobia života a práce vo Florencii, Benátkach, Londýne a Neapole. Roky, ktoré strávila v poslednom z týchto veľkých miest, sú predmetom novej výstavy Artemisia Gentileschi v Neapole.

"Čas, ktorý umelkyňa strávila na iných miestach, je možno známejší ako čas strávený v tomto meste. Ako sme však zistili pri zostavovaní tejto show, neapolské roky Artemisie sú rovnako zaujímavé."

Antonio Ernesto Denunzio, zástupca riaditeľa Gallerie d’Italia – Neapol a spolukurátor výstavy

S približne 50 dielami sa inscenuje, dostatočne, v Gallerie d’Italia – Napoli, múzeu bankovej skupiny Intesa Sanpaolo v Neapole.

Okrem krátkeho obdobia v Londýne v rokoch 1638 až 1640 žila Gentileschi v Neapole nepretržite od roku 1630 až do svojej smrti niekedy v polovici 50-tych rokov 17. storočia (presný dátum jej smrti nie je zaznamenaný). Viedla úspešnú nezávislú dielňu – v tom čase vzácny výkon pre umelkyňu – a udržiavala kontakty s princami a ďalšími významnými mecenášmi v celej Európe.

Obrazy Artemisie Gentileschi v Neapole

Artemisia Gentileschi v Neapole ponúka také výnimočné maľby z jej neapolských rokov ako svätá Katarína Alexandrijská (zo zbierky Nationalmuseum v Štokholme) a Judita a jej slúžka s hlavou Holofernesa (zo zbierky Národného múzea v Osle).

Giuseppe Porzio, spolukurátor výstavy, hovorí: „Jednou vecou, ktorá robila Artemisiu ako maliarku výnimočnou, boli hrdinky, ktoré vytvorila zo svojich ženských subjektov – ktorým dala silu a odvahu.“

Medzi tieto námety patrila biblická postava Dalily na obraze Samson a Dalila, ktorý je súčasťou umeleckej zbierky Intesy Sanpaolo a je tiež na výstave. Zobrazuje Dalilu s nožnicami v ruke, ako sa sprisahá so spoločníkom len pár sekúnd predtým, ako odstrihli vlasy jej milencovi Samsonovi, aby tak odstránili jeho Bohom danú moc.

"Gentileschi bola skvelá maliarka, ale chceme sa vyhnúť zdôrazňovaniu jej výnimočnosti, radšej sa na ňu pozeráme po boku jej rovesníkov v tom čase v Neapole, z ktorých mnohí boli sami osebe zaujímavými umelcami."

Giuseppe Porzio, spolukurátor výstavy

Artemisiin raný život bol poznačený mnohými zdokumentovanými sexuálnymi útokmi, ktoré utrpela vo veku 17 rokov v rukách maliara Agostina Tassiho, spolupracovníka jej otca.

Teraz, s pomocou Štátneho archívu v Neapole, výstava odhaľuje biografické detaily aj z jej neskoršieho života. Patrí medzi ne tehotenstvo jej slobodnej dcéry Prudenzie – jedinej z piatich Artemisiných detí, ktoré sa dožilo dospelosti – a svadba Prudenzie s otcom dieťaťa.

Ďalšími vrcholmi Artemisia Gentileschi a Napoli sú dve z troch monumentálnych plátien, ktoré umelec namaľoval pre katedrálu Pozzuoli (v starobylom pobrežnom meste Pozzuoli neďaleko Neapola) v rokoch 1635 až 1637. Sú to svätý Januárius v amfiteátri v Pozzuoli a svätí Proculus a Nicea, z ktorých posledná bola zreštaurovaná špeciálne pre výstavu.

Artemisia Gentileschi a Neapol

Neapol na začiatku 17. storočia bol po Paríži druhým najľudnatejším mestom Európy s viac ako 300 000 obyvateľmi. Vládlo mu Španielsko – okrem krátkeho obdobia v rokoch 1647 a 1648, keď sa Neapolčania, rozhnevaní neustále sa zvyšujúcimi daňami, vzbúrili a vyhlásili republiku. Neapol roky poskytoval svojim vládcom vo francúzsko-španielskej vojne množstvo zbraní a vojakov.

Občas Artemisia ťažko prežívala život v meste; bol to jeden z dôvodov jej odchodu do Anglicka. V liste z roku 1636 Andreovi Ciolimu, sekretárovi veľkovojvodu z Toskánska, napísala: „Už nechcem zostať v Neapole kvôli [dôsledku] vojny a vysokým životným nákladom.

Artemisia Gentileschi v Neapole

Kurátori výstavy sa radi podelia o mnohé z týchto historických detailov, ako aj o určitý umelecký kontext.

Na výstave budú náležite prezentované diela takých osobností ako Massimo Stanzione, Paolo Finoglio, Francesco Guarino, Andrea Vaccaro a Annella de Rosa.

„Rozšírenie vedomostí o talianskych maliaroch je jedným z kľúčových prvkov Progetto Cultura, dlhodobého plánu Intesa Sanpaolo na podporu kultúrneho obohatenia ako páky pre spoločenský rast,“ hovorí Denunzio.

Možno by však posledné slovo mala mať samotná Artemisia. V roku 1649 povedala zberateľovi, ktorý si myslel, že mu za obrázok účtuje príliš veľa: „So mnou vaša slávna lordstvo neprehrá. [Lebo] nájdete ducha Caesara v duši ženy."

Návštevníci Gallerie d’Italia – Neapol túto zimu budú môcť sami posúdiť, aký skvelý to bol duch.

1. Artemisia Gentileschi Judith a jej slúžka s hlavou Holoferna, olej na plátne, Oslo, Nasjonalmuseet

2. Artemisia Gentileschi, Saint Procolo a Saint Nicea, olej na plátne, Pozzuoli, Basilica Cattedrale di San Procolo Martire

3. Artemisia Gentileschi Samson a Delilah olej na plátne Collezione Intesa Sanpaolo, Gallerie d'Italia, Neapol

4. Artemisia Gentileschi Svätý Januarius a jeho spoločníci hodení v amfiteátri krotiaci šelmy, olejové plátno, Pozzuoli

5. Madonna con il Bambino (Madonna del Rosario)

6. Artemisia Gentileschi Svätá Katarína Alexandrijská, olej na plátne Stoccolma, Nationalmuseum

Zdielať

Súvisiace články

Mattioli: humanitárny bankár, ktorý zachránil talianskych Židov
Štvrtá veľká umelecká galéria Intesa Sanpaolo sľubuje „novú ponuku“
Cesta kultúrnou históriou - Grand Tour
Potrebujete pomoc?

Odpovieme na všetky vaše otázky.