Mestská mobilita: zdieľaná, malá, inteligentná a poháňaná vodíkom
Nová mestská mobilita zníži dopravné zápchy, nehody a znečistenie, zlepší kvalitu života občanov a vytvorí podnikateľské príležitosti
07/08/2023
Mestá patria k našim najväčším znečisťovateľom – a jednu tretinu ich znečistenia spôsobuje doprava. Dopravné kamery, problémy s parkovaním, vysoko znečisťujúce motory, nespoľahlivá verejná doprava. Nesúlad medzi potrebami používateľov a ponukou znamená, že naša mobilita je zrelá na revolúciu. Inovačné centrum Intesa Sanpaolo v novej správe uvádza, že budúcnosť mobility v mestách je zdieľaná, malá a inteligentná. Vďaka rozvoju čistého vodíka budúca mobilita uľahčí pohyb v našich mestách, bude bezpečnejšia a menej znečisťuje životné prostredie.
Zdieľaná mobilita
Zdieľanú mobilitu v uliciach nášho mesta už poznáme, či už ide o krátkodobý prenájom na diaľku, jazdu na diaľku, prenájom bicyklov alebo skútrov alebo vzájomné zdieľanie na diaľku. Zdieľaná doprava už má vplyv, ale je tu priestor na ešte ďalší rast. Mobilita-as-a-Service vidí integráciu všetkých zdieľaných spôsobov dopravy do jedinej, intuitívnej aplikácie pre smartfóny, ktorá zákazníkom ponúka časovú efektivitu a zhromažďuje údaje o využívaní, čo umožňuje rast kyvadlovej dopravy reagujúcej na dopyt, ktorá funguje na optimalizovaných trasách.
Hlavným koncepčným posunom v zdieľanej mobilite je, že mnohí používatelia prejdú z pozície vodičov na cestujúcich. V krátkodobom horizonte sa existujúci poskytovatelia snažia rozšíriť svoj geografický dosah, ako aj vyvinúť nové účelové vozidlá vybavené pre požiadavky zdieľanej ekonomiky. V Londýne je aplikácia na jazdu na bicykli ZDARMA TERAZ vytvorená s Human Forest, Dott a TIER Mobility, ktorá poskytuje 3 000 e-bicyklov bez doku. Medzitým SIXT, spoločnosť zaoberajúca sa prenájmom na diaľku, vytvorila v Spojenom kráľovstve službu volania na požiadanie prostredníctvom integrácie Jyrney. V strednodobom horizonte bude elektrifikácia ďalej ovplyvňovať znižovanie emisií uhlíka.
Umelá inteligencia a strojové učenie z dlhodobého hľadiska zvýšia efektivitu a nakoniec pomôžu pri vytváraní autonómnych vozidiel. Riešenia zdieľanej mobility by mohli do roku 2050 predstavovať 29 % mixu rôznych druhov dopravy v Európe, zatiaľ čo súkromné diaľkové používanie klesne z 38 % na 26 % z celkového počtu. Predpokladá sa, že verejná doprava klesne len mierne, z približne jednej štvrtiny zmesi na približne jednu pätinu.
Malá mobilita
Tam, kde sa majú autá používať v mestách, modely budú nevyhnutne menšie, aby to ovplyvnilo parkovacie miesta a problémy s preťažením. Vstúpte do mikroauta, nízkorýchlostného, energeticky úsporného vozidla podobného kapsule, ktoré v blízkej budúcnosti zaznamená záujem poskytovateľov zdieľania vozidiel. Trh s mikro je v štádiu zrodu.
Japonsko je v súčasnosti najväčším trhom mikromobility, hoci aj tam je stále skromný, pričom 10 najlepších modelov predstavuje v roku 2022 kombinovaný predaj 806 377 kusov. V roku 2022 bolo na domácom japonskom trhu v predaji 37 modelov mikroautomobilov, o dva viac 2021. Keďže sa používanie mikroautomobilov rozširuje za hranice Japonska a do Európy, tento efektívny spôsob dopravy podporí širokú škálu obchodných riešení, od mestskej dodávky potravín až po presuny zariadení.
Inteligentná mobilita
Keďže sa tak veľa z nás denne pohybuje po mestách, je dôležité, aby sme sa nezastavili pri prehodnocovaní toho, v čom cestujeme, ale aj pri prehodnocovaní systémov, ktorými cestujeme. Inteligentné dopravné riešenia (ITS) riadia dopravný tok a poskytujú informácie cestujúcim prostredníctvom analýzy údajov z GPS, vozidiel, infraštruktúry a smartfónov vodičov.
Prudký nárast objemov údajov v rámci ITS znamená, že systémy na správu údajov je potrebné aktualizovať. Celkovo má globálny trh so systémami inteligentnej mobility hodnotu 27,5 miliardy USD a očakáva sa, že do roku 2025 dosiahne 35,6 miliardy USD. ITS sú nástroje používané miestnymi a národnými vládami na zlepšenie kvality ovzdušia a zabezpečenie udržateľnej dopravnej infraštruktúry. Európska komisia napríklad v roku 2019 vyčlenila 90,4 milióna dolárov na cestné ITS, ktoré by znížili dopravné zápchy.
5G urýchli znižovanie emisií uhlíka v blízkej budúcnosti tým, že umožní nástroje, ako sú inteligentné semafory. Senzorová technológia tiež spôsobí revolúciu v cestných systémoch, a to tak, že skontroluje stav vozidla a umožní výber mýta bez toho, aby museli vozidlá zastaviť. Umelá inteligencia nakoniec umožní týmto systémom stať sa skutočne inteligentnými. To by malo znamenať menej nehôd na cestách, ako aj kratšie dojazdy a nižšie emisie. Vodík Zatiaľ čo elektrifikácia bude poháňať väčšinu mestskej mobility, vodík sa ukazuje ako efektívny spôsob skladovania elektriny vyrobenej prostredníctvom udržateľnej solárnej a veternej energie.
Vodíkové palivové palivá sa čoskoro začnú používať v mobilite a na celom svete existujú obrovské príležitosti na rast pre tranzitné autobusy a blesky s palivovými článkami. V nasledujúcich dvoch až piatich rokoch vstúpi na trh množstvo nových účastníkov, zatiaľ čo etablovaní hráči sa budú rozvíjať pozície. Čína je v popredí technológie vodíka a palivových článkov s rámcom pre rozsiahle prijatie stanoveným v jej 14. päťročnom pláne. Tu boli navrhnuté tri „vodíkové koridory“, aby do roku 2030 podporili prijatie viac ako milióna vozidiel na palivo, zatiaľ čo 10 čínskych miest vyvíja vodíkovú technológiu pre verejnú dopravu.