Výrobcovia automobilov sa pretekajú smerom k udržateľnej budúcnosti
Automobilový priemysel preraďuje, keďže smeruje k ekologickejšej, inteligentnejšej budúcnosti, ktorá je elektrická, prepojená a autonómna
07/02/2022
Európska únia (EÚ) si stanovila ambiciózny cieľ znížiť emisie do roku 2030 aspoň o 40 %. V dôsledku toho sa doprava stáva ekologickejšou a inteligentnejšou.
Európa zaznamenala najlepšie dva mesiace predaja elektrických vozidiel (EV) v januári a februári 2020 – predtým, ako Covid-19 zastavil automobilový priemysel. Ale veci sú na vzostupe.
Frost & Sullivan zostáva optimistická, pokiaľ ide o krátkodobé až strednodobé oživenie globálneho predaja, a odhaduje, že do roku 2025 budú približne tretinu celkového trhu osobných automobilov predstavovať elektrické vozidlá.
Intesa Sanpaolo podporuje transformáciu automobilového sektora, pretože zahŕňa technológiu, ktorá je elektrická, prepojená a autonómna.
Elektrické
Keďže sa požiadavky spotrebiteľov presúvajú na ekologickejšie riešenia, predaje EV stúpajú, zatiaľ čo nafta klesá. V treťom štvrťroku 2021 registrácie hybridných elektromobilov predbehli diesel, čo predstavuje 20,7 % trhu a stalo sa tak po prvýkrát druhou najpopulárnejšou možnosťou pohonu v EÚ.
Údaje Európskeho združenia výrobcov automobilov ukazujú, že dopyt po batériových EV (BEV) sa zvýšil o 56,7 %, zatiaľ čo počet registrácií plug-in hybridných EV sa zvýšil o 42,6 %.
Frost & Sullivan odhaduje, že v Európe je 225 000 nabíjacích staníc striedavého a jednosmerného prúdu a tieto čísla rastú v priemere o 26,3 % ročne. Z hľadiska výkonu sa predpokladá, že do roku 2027 bude mať 94,7 % palubných nabíjačiek (OBC) menovitý výkon 6,6 kW a vyšší, pričom 11 kW je štandardom, čo umožní rýchlejšie nabíjanie. Lítium-iónové batérie sú synonymom pre elektromobily.
Rastúci dopyt po vozidlách s väčším dojazdom a rýchlejším nabíjaním však podnietil výskum alternatívnych riešení. Polovodičové batérie by mohli zmeniť hru pre elektromobily, pretože ponúkajú dlhšiu životnosť, lepšiu tepelnú stabilitu a vyššie napájanie. Existujú tiež obavy o udržateľnosť konvenčných batérií.
Politika rozšírenej zodpovednosti výrobcu má za cieľ zabezpečiť, aby výrobcovia boli zodpovední za environmentálny dopad celého procesu, od návrhu až po dumping. S týmto obnoveným zameraním sa odhaduje, že recyklácia batérií EV bude v roku 2025 stáť 6,5 miliardy dolárov, čo je nárast z 10,3 milióna dolárov v roku 2018.
Existujú však výzvy. Demontáž a triedenie batérií je jedným z najťažších a najdrahších krokov v procese recyklácie. Na vyriešenie tohto problému sa priemysel stále viac zameriava na zabezpečenie toho, aby batérie boli navrhnuté tak, aby sa dali recyklovať. Automatická demontáž batérií EV pomocou robotov sa považuje za zásadný krok k zlepšeniu účinnosti recyklácie.
EV s palivovými článkami (FCEV), alternatíva k BEV, fungujú ako batéria, ale sú poháňané vodíkom. Podľa Intesa Sanpaolo Innovation Center sa očakáva, že celosvetový trh FCEV dosiahne v roku 2030 1,53 milióna kusov, pričom na čele pretekov bude Hyundai-Kia, nasledovaný Toyotou.
Výhodou FCEV oproti EV je, že ponúkajú motoristom lepší jazdný výkon, dlhší dojazd a rýchlejšie „tankovanie“. Nevýhodou je, že vodík je neúmerne drahý. Očakáva sa, že metódy štiepenia vody využívajúce obnoviteľné zdroje, ako je slnko a vietor, budú čoraz viac komercializované do roku 2030, čo by malo znamenať drastické zníženie maloobchodnej ceny vodíka.
Rastie aj záujem o elektrolýzu – proces využitia elektriny (z obnoviteľných zdrojov) na štiepenie vody na vodík a kyslík – ktorá by sa mohla stať ďalšou nízkonákladovou možnosťou dodávky. Pokiaľ ide o prepravu vodíka, potrubia ponúkajú najvyššiu efektivitu napriek vysokým počiatočným nákladom.
Vláda Spojeného kráľovstva investovala 1 miliardu libier do odblokovania potenciálu vodíka a pripravuje sa na prepracovanie približne 25 % súčasných plynovodov, aby splnili svoj cieľ 5 gigawattov nízkouhlíkovej výrobnej kapacity vodíka do roku 2030. čo zodpovedá množstvu plynu, ktoré každý rok spotrebujú viac ako 3 milióny domácností v Spojenom kráľovstve.
Vládne schémy tiež pomáhajú operátorom pri zavádzaní nabíjacej infraštruktúry. EÚ má ambiciózne plány na zvýšenie počtu svojich staníc zo 161 na 4 200 do roku 2030.
Pripojení
Rovnako ako zmeny v dodávkach energie, aj automobilový priemysel sa mení v dôsledku nárastu čoraz prepojených vozidiel.
Frost & Sullivan odhaduje, že do roku 2022 bude 75 % áut na celom svete vysoko prepojených prostredníctvom vstavaných systémov. V Európe sa očakáva, že toto číslo bude 70 %. Výrobcovia originálnych zariadení (OEM) a dodávatelia prvého stupňa – ktorí dodávajú diely alebo systémy priamo výrobcom pôvodného zariadenia – rozširujú svoju ponuku v zavedených oblastiach, ako je navigácia a audio.
Špičková inovácia prebieha aj v nových oblastiach systémov monitorovania vodičov a trhovísk vo vozidlách, ktoré budú zahŕňať transakčné obchodné modely a predávanie služieb špecifických pre vozidlá. V skutočnosti sa očakáva, že ďalšou hranicou bude platba vo vozidle.
Z dlhodobého hľadiska vám speňaženie údajov generovaných z pripojených áut otvorí obrovské príležitosti. S viac ako 55 % spotrebiteľov ochotných zdieľať údaje to predstavuje a predpovedal globálnu príležitosť 50 miliárd dolárov do roku 2025. Ťažisko sa presúva z predaja údajov na ich používanie – na vytváranie hodnoty a poskytovanie služieb v rámci množstva aplikácií, od priebežného poistenia až po informácie o stave vozovky a nabíjacích miestach pre elektromobily.
Na zaistenie bezpečnosti údajov vedú nové štandardy k zriadeniu operačných centier zabezpečenia vozidiel, ktoré chránia pripojené autá pred kybernetickými útokmi.
Autonómne
Všetky autá budú do roku 2029 ponúkať aspoň niektoré autonómne funkcie, ale celkový posun smerom k autu bez vodiča trvá dlhšie, ako priemysel očakával.
Výrobcovia OEM sú v procese prijímania technológií „L2+“, aby preklenuli priepasť medzi riešeniami L3 a L4, ktoré ponúkajú vyššiu úroveň autonómie. Pomalý prechod k autonómii je svedkom toho, že výrobcovia automobilov presúvajú svoje zameranie na krátkodobejšie zisky, ako sú nové riešenia typu plug-and-play.
Výrobcovia OEM sa zameriavajú aj na vznikajúce oblasti služieb, ako sú autonómna kyvadlová doprava a zdieľanie áut, ktoré ponúkajú viac pohodlia a zároveň znižujú náklady, preťaženie a emisie uhlíka. Niektorí z hlavných hráčov začali napínať svaly v kamiónovej doprave bez vodiča a odhaľovali prototypy s čoraz sofistikovanejšou úrovňou autonómie.
V poľnohospodárskom sektore inovácie často stierajú hranice medzi vozidlami a robotikou. Naio Technologies z Francúzska vyvinula autonómneho robota na odstraňovanie buriny, zatiaľ čo Monarch v USA nedávno uviedol na trh autonómny a 100% elektrický traktor.
S týmto obnoveným zameraním na udržateľnosť dali výrobcovia automobilov prioritu rozvoju transformačných, digitálne riadených obchodných modelov a služieb s pridanou hodnotou, ktoré vytvoria odolnejšiu budúcnosť pre toto odvetvie.