• Žiadny návrh
RASTÚCE PODNIKANIE

Budúcnosť slovenského potravinárstva je blízko domova

Slovenskí spotrebitelia sledujú trend bio a zdravé produkty. Rýchla transformácia pomôže jeho potravinárskemu priemyslu

Rhiannon Edwards

20/05/2022

Potravinársky priemysel je jedným z najväčších podnikateľských sektorov na Slovensku predstavuje 15 % celkovej priemyselnej produkcie.

Vďaka nižším mzdovým nákladom a geografickej polohe, ktorá to umožňuje strategický export, keď už krajina povolila privatizáciu, priame zahraničné spoločnosti ako Nestlé a Heineken s chuťou využívajú slovenské fabriky na výrobu tovarov pre ich svetové značky.

Najväčšími priemyselnými odvetviami v rámci potravinárskej výroby sú mliekarenský (18 %) a mäsový priemysel (17 %), pivovarníctvo (8 %), hydina (8 %) a cukrovinky a pečenie produkcia (7 %). Spracovanie mäsa a hydiny spolu predstavuje a v celkovej hodnote 801 miliónov eur.

„Poľnohospodárske podniky a spoločnosti vyrábajúce potraviny musia byť spolu efektívnejšie pri udržiavaní marží, aby boli konkurencieschopnejšie a získať späť podiel na trhu“ – Martin Hubinský, špecialista segmentu agrobiznis vo VÚB banke

Konkurencia
Zatiaľ čo podpora EÚ posunula agropodnikanie správnym smerom, na tom, dostať slovenské potravinárske výrobky na pulty, treba popracovať. Za posledných 10 rokov pre slovenské domáce a vyrábané potraviny
konkurencia sa zvýšila – nielen z Európy, ale aj zo zvyšku svet.

Dnes je k videniu mäso z Južnej Ameriky a cesnak z Číny na pultoch supermarketov. To posledné je obzvlášť výrečné: 30 rokov v minulosti bol takmer všetko, čo bolo k dispozícii, miestne pestovaný cesnak – základná zložka tradičnej domácej cesnakovej polievky. Hoci poľnohospodársky priemysel krajiny môže produkovať vysokokvalitné tovarov, zvýšil sa vývoz surovín, prvovýroby a dovoz finalizovaných potravinárskych výrobkov znamená, že iba 55 % domácej výroby tovar sa spracováva na Slovensku.

Aj keď sa v krajine darí potravinárskemu priemyslu, momentálne slovenskému agropodniky nedokážu vyprodukovať objem potrebný na podporu dodávok reťaze. „Poľnohospodárske podniky a spoločnosti vyrábajúce potraviny musia byť spolu efektívnejšie pri udržiavaní marží, aby boli konkurencieschopnejšie
a získať späť podiel na trhu,“ hovorí Martin Hubinský, segment krajiny manažér pre poľnohospodárstvo a potravinárstvo vo VÚB.

„Radi vidíme spoločnosti s integrovanou výrobnou linkou – všetky od rastu vstupov produktu až po výrobu
produktu, cez predajnú sieť na dodanie produktu konečnému zákazníkovi. Dokonalosť je, keď náš klient toto všetko dodá v jednom projekte."

„Zákazníci požadujú kvalitné produkty bez zásahu chemikálie – a to poháňa rast“ – Martin Hubinský

Zmena chutí
Slovensko sleduje celosvetový trend spotrebiteľského vkusu udržateľné, zdravé potraviny a od svojho vstupu do Európskej únie v roku 2004, domáce ekologické poľnohospodárstvo je na vzostupe. Miestne, biopotraviny sú a slovenskí spotrebitelia sú čoraz viac obavy o uhlíkovú stopu ich potravín.
 
„Zákazníci požadujú kvalitné produkty bez zásahu chemikálie – a to poháňa rast,“ hovorí Hubinský. "Aj oni sú." dúfajúc, že im to doručia až k dverám, niekedy priamo z domu farma. Predajné siete to vnímajú ako konkurenčnú výhodu. Oni sú snažia sa to ponúknuť a zákazníci si to žiadajú.“

Využiť túto príležitosť musia slovenské potravinárske firmy ekologické produkty cenovo konkurencieschopné. Z prostriedkov EÚ je vyčlenených 75 miliónov eur pre potravinársky priemysel v rokoch 2023 až 2027, ale súkromné investície bude musieť poháňať hlavný impulz, aby sa zmenil.

„V roku 2020 sa produkcia sójových bôbov v krajine zvýšila o 15 %, resp. 55 000 hektárov pôdy produkujúcej fazuľu“

Budúcnosť založená na rastlinách
Hoci mäso a mliečne výrobky sú dnes životodarnou silou slovenských potravín výroby, by sa to mohlo čoskoro zmeniť. V roku 2019 si ho kúpila viac ako tretina slovenských domácností (35,4 %)
rastlinné alternatívy mäsa a údenín aspoň raz. Viac ako 21,5 % ich kúpilo raz alebo dvakrát a 14,8 % opýtaných išiel na tri alebo viac nákupov.

Slovenské firmy sa už chopia príležitosti v tomto raste trhu, ale opäť, aby mohli konkurovať svetovým značkám, musia sa pripojiť s agrobiznisom. Plodiny začínajú odrážať dopyt po nových produktoch. Asi 38,9 %. domácnosti nakupovali rastlinné alternatívy mlieka a jogurtov v roku 2019.

V roku 2020 sa produkcia sójových bôbov v krajine zvýšila o 15 % na 55 000 hektárov pôdy produkujúcej fazuľu. Prichádzajúca stratégia EÚ z farmy na stôl, ktorá nadobúda účinnosť od roku 2023 sľubuje investície do lepších poľnohospodárskych postupov čo v konečnom dôsledku povedie k tomu, že slovenské ovocie a zelenina si budú nárokovať späť a podiel na trhu. Je na potravinárskom priemysle, aby čo najlepšie využil úrodu

Zdielať

Súvisiace články

Nové trendy prinášajú nové príležitosti v oblasti potravín a nápojov
Posilnenie hodnotového reťazca
Priemysel a mechanika: ako nám roboty pomôžu vidieť a budovať budúcnosť
Potrebujete pomoc?

Odpovieme na všetky vaše otázky.