Podvodníci vyvolávajú zo zahraničných čísel

Aj vo VÚB banke sme v uplynulých dňoch zaznamenali niekoľko prípadov, v ktorých podvodníci kontaktovali klientov s cieľom vyplatiť im fiktívny výnos z investícií.

Počas telefonátu presviedčajú klientov, aby si inštalovali aplikácie, ako napríklad HopToDesk, ktorá umožňuje vzdialený prístup do mobilu.

Následne ich podvodníci navádzajú, aby priložili platobnú kartu k mobilnému zariadeniu. Pomocou tejto aplikácie v mobile a technológii NFC tak získajú údaje o karte, prepošlú ich na iné zariadenie, s ktorým následne vyberajú peniaze klientov cez bankomaty alebo platia v obchodoch. Pod zámienkou vyplatenia zisku môžu tiež požiadať o PIN kód alebo chcú získať prístup do mobilného bankovníctva.

Okrem investícií sú predmetom týchto telefonátov aj fiktívne pracovné ponuky, napríklad jednoduché práce z domu (klikanie na reklamy, videá na Youtube.com či sociálnej sieti TikTok). Telefonáty sa častokrát uskutočnili z neznámeho telefónneho čísla so zahraničnou predvoľbou (momentálne najmä z Rakúska 0043).

Ďalšia komunikácia prebiehala cez aplikácie WhatsApp a Telegram, kde podvodníci navádzali klientov aj na výhodné investovanie s vysokým výnosom a žiadali od nich osobné údaje. Ponúkaná investičná platforma bola podvodná a klienti tam mali posielať peniaze, aby im bol vyplatený výnos.

Podvodníci sa nikdy nedostanú k údajom klientom bez aktívnej spolupráce s nimi. Ich cieľom je totiž získať údaje ku karte alebo prístup do internet bankingu, prípadne vylákať priamu platbu.

Kritické body, na ktoré si treba dávať pozor:

  • ak niekto žiada inštaláciu aplikácie na vzdialený prístup do mobilu,
  • ak vyzýva prikladať kartu k mobilu,
  • ak žiada PIN alebo prihlasovacie údaje do bankovníctva,
  • ak ponúka „výhodné investície“ s garantovaným vysokým výnosom,
  • ak sa ozýva z neznámeho alebo zahraničného čísla (napr. predvoľba +43).

Tieto momenty sú vždy varovné signály – ide o typický znak podvodu.

Základná obrana je prevencia a obozretnosť:

  • Neinštalovať žiadne aplikácie na pokyn cudzích osôb.
  • Neposkytovať vzdialený prístup k svojmu zariadeniu.
  • Neprikladať kartu k mobilu na pokyn niekoho iného.
  • Nezdieľať PIN, heslá ani prihlasovacie údaje.
  • Pri neznámych číslach a zahraničných volaniach byť maximálne opatrný
  • V prípade podozrenia kontaktovať banku alebo políciu.

V prípade ak sa preukáže, že ide o dobrovoľnú autorizáciu zo strany klienta, ak dáta o karte boli prenesené so súčinnosťou klienta, ktorý kartu priložil k mobilu a sám poskytol PIN, zodpovednosť za takéto transakcie nenesie banka. Kľúčovým momentom je teda úmyselné alebo nevedomé poskytnutie karty, PIN-u alebo prístupu do mobilu klientom.

 

 

 

Potrebujete pomoc?

Odpovieme na všetky vaše otázky.