22.08.2025
Aj vo VÚB banke sme v uplynulých dňoch zaznamenali niekoľko prípadov, v ktorých podvodníci kontaktovali klientov s cieľom vyplatiť im fiktívny výnos z investícií.
Počas telefonátu presviedčajú klientov, aby si inštalovali aplikácie, ako napríklad HopToDesk, ktorá umožňuje vzdialený prístup do mobilu.
Následne ich podvodníci navádzajú, aby priložili platobnú kartu k mobilnému zariadeniu. Pomocou tejto aplikácie v mobile a technológii NFC tak získajú údaje o karte, prepošlú ich na iné zariadenie, s ktorým následne vyberajú peniaze klientov cez bankomaty alebo platia v obchodoch. Pod zámienkou vyplatenia zisku môžu tiež požiadať o PIN kód alebo chcú získať prístup do mobilného bankovníctva.
Okrem investícií sú predmetom týchto telefonátov aj fiktívne pracovné ponuky, napríklad jednoduché práce z domu (klikanie na reklamy, videá na Youtube.com či sociálnej sieti TikTok). Telefonáty sa častokrát uskutočnili z neznámeho telefónneho čísla so zahraničnou predvoľbou (momentálne najmä z Rakúska 0043).
Ďalšia komunikácia prebiehala cez aplikácie WhatsApp a Telegram, kde podvodníci navádzali klientov aj na výhodné investovanie s vysokým výnosom a žiadali od nich osobné údaje. Ponúkaná investičná platforma bola podvodná a klienti tam mali posielať peniaze, aby im bol vyplatený výnos.
Podvodníci sa nikdy nedostanú k údajom klientom bez aktívnej spolupráce s nimi. Ich cieľom je totiž získať údaje ku karte alebo prístup do internet bankingu, prípadne vylákať priamu platbu.
Kritické body, na ktoré si treba dávať pozor:
- ak niekto žiada inštaláciu aplikácie na vzdialený prístup do mobilu,
- ak vyzýva prikladať kartu k mobilu,
- ak žiada PIN alebo prihlasovacie údaje do bankovníctva,
- ak ponúka „výhodné investície“ s garantovaným vysokým výnosom,
- ak sa ozýva z neznámeho alebo zahraničného čísla (napr. predvoľba +43).
Tieto momenty sú vždy varovné signály – ide o typický znak podvodu.
Základná obrana je prevencia a obozretnosť:
- Neinštalovať žiadne aplikácie na pokyn cudzích osôb.
- Neposkytovať vzdialený prístup k svojmu zariadeniu.
- Neprikladať kartu k mobilu na pokyn niekoho iného.
- Nezdieľať PIN, heslá ani prihlasovacie údaje.
- Pri neznámych číslach a zahraničných volaniach byť maximálne opatrný
- V prípade podozrenia kontaktovať banku alebo políciu.
V prípade ak sa preukáže, že ide o dobrovoľnú autorizáciu zo strany klienta, ak dáta o karte boli prenesené so súčinnosťou klienta, ktorý kartu priložil k mobilu a sám poskytol PIN, zodpovednosť za takéto transakcie nenesie banka. Kľúčovým momentom je teda úmyselné alebo nevedomé poskytnutie karty, PIN-u alebo prístupu do mobilu klientom.