27.08.2025
VÚB banka bola vo februári 2022 jednou z prvých bánk na Slovensku, ktorá priniesla pre klientov okamžité platby. Odvtedy si tento spôsob úhrady obľúbila väčšina klientov. Okrem evidentných benefitov však takáto ultrarýchla platba priniesla aj otázky bezpečnosti. Aj preto došlo po niekoľkých rokoch k aktualizácii v podobe overenia príjemcu platby.
Legislatívne zmeny prinášajú povinnosť overovať pri zadávaní platobného príkazu meno príjemcu. Nová služba Overenie príjemcu bude dostupná pre všetky SEPA platby (bezhotovostné platby v mene EUR v rámci krajín Eurozóny zapojených do SEPA). Dôvodom je zvýšenie bezpečnosti elektronických platieb v rámci Európskej únie.
Tri hlavné zmeny pri platbách
1. Overovanie mena príjemcu s číslom účtu príjemcu
2. Nové limity pre SEPA okamžité platby
3. Možnosť zadať SEPA okamžitú platbu s predefinovaným dátumom
_______________________________________________________
1. Overovanie mena príjemcu
- Pri zadávaní platby bankovým prevodom ste povinní vyplniť meno a priezvisko príjemcu (pri fyzických osobách) alebo obchodné meno(pri právnických osobách). Pred autorizáciou platby banka odosielateľa a banka príjemcu overí, či zadané meno príjemcu sa zhoduje s menom majiteľa účtu v banke príjemcu. Ak meno príjemcu nesedí s číslom účtu, dostanete upozornenie, že majiteľom účtu môže byť niekto iný. Napriek tomu budete môcť platbu autorizovať a poslať peniaze na zadaný účet.
- Nastavené trvalé príkazy a inkasá ostávajú bez zmeny. Legislatívne úpravy budú mať dopad len na tie novo zadané.
- Pri zahraničných platbách (v inej mene ako v EUR) sa služba overovania mena príjemcu nevykonáva.
Výsledkom overenia môžu byť nasledovné scenáre:
- Úplná zhoda
Ak ide len o nesúlad vo veľkých a malých písmenách, pri diakritike, pri titule pred a za menom, pri právnej forme spoločnosti, pri menšom preklepe, pri uvedení skratky spoločnosti (VÚB, SPP a pod.), pri poradí mena a priezviska a podobne. - Čiastočná zhoda
Ak ide o väčší preklep alebo neúplný názov príjemcu, napríklad, že mu chýba krstné meno. - Nezhoda
Ak ide o zásadné rozdiely v mene príjemcu alebo sa použije skratka, ktorá nie je bežne používaná. - Overenie neprebehlo
Ak sa účet klienta – prijímateľa nenašiel alebo ide o chybu na strane poskytovateľa.
2. Nové limity pre SEPA okamžité platby
Nová legislatíva prináša aj zavedenie dvoch nových limitov na SEPA okamžité platby.
- Denný limit pre SEPA okamžité platby
- Maximálny limit pre SEPA okamžitú platbu
Legislatíva nestanovuje horný strop pre SEPA okamžité platby, klient si môže v elektronickom bankovníctve tieto limity upraviť, podľa toho ako mu to vyhovuje. Avšak samotnú platbu môže vykonať maximálne do výšky limitu zvoleného bezpečnostného prvku.
Denný limit pre kanály VÚB Online Banking a Nonstop banking je automaticky nastavený vo výške 5 000 EUR.
Klient si môže limity pre SEPA okamžité platby upravovať podľa svojich preferencií, zmena sa prejaví do pár sekúnd.
3. Nastavenie SEPA okamžitej platby až 100 dní vopred
Okrem nových limitov legislatíva prináša možnosť zadať SEPA okamžitú platbu až 100 dní vopred, pričom sa dá platba v tejto lehote odvolať. Pri zadaní platby nedochádza k zníženiu disponibilného zostatku na účte, ale zníži sa zostávajúci limit na použitom bezpečnostnom prvku. Klient môže plánovanú okamžitú platbu kedykoľvek pred splatnosťou odvolať.
Odporúčania pre klientov
-
Pred platením si dôkladne skontrolujte platobné údaje s príjemcom platby, aby ste predišli chybám.
-
Pri zadávaní mena a priezviska alebo obchodného názvu firmy dbajte na správnosť údajov, aby ste predišli nesúladu s IBAN-om.
-
Zodpovednosť za odoslanie platby po potvrdení upozornenia preberá odosielateľ platby.
Dostupnosť služby
Služba je dostupná od 5. októbra 2025 v krajinách s domácou menou euro. Krajiny s iným domácim platidlom sa pridajú až v júli 2027.