• Žiadny návrh
RASTÚCE PODNIKANIE

Silné základy a úzka spolupráca zabezpečia rast Slovenska

Infraštruktúrne projekty sú kľúčom k hospodárskemu oživeniu Slovenska. Tu je návod, ako VÚB pomáha posilňovať dodávateľský reťazec, aby fungovali.

07/06/2022

Zotavovanie Slovenska z miním pandémie je v porovnaní s ostatnými krajinami Európskej únie (EÚ) relatívne dobré. V roku 2023 sa predpokladá rast na úrovni 3,4 %. Krajina je kľúčovým výrobcom a vývozcom automobilov a vďaka nákladovo efektívnej pracovnej sile je pre investorov atraktívna. Vojna na Ukrajine však, ako na mnohých miestach, ovplyvňuje priemyselné dodávateľské reťazce. VÚB, druhá najväčšia banka v krajine, úzko spolupracuje so spoločnosťami naprieč celým dodávateľským reťazcom infraštruktúry – od ťažby a výroby kameniva (ALAS Slovakia) a výroby cementu (CEMMAC a Považská cementáreň) až po dopravu – popri poskytovaní prevádzkového kapitálu facility a investičného financovania.

Významný vzťah má banka aj s Národnou diaľničnou spoločnosťou, pre ktorú poskytuje syndikovaný úver (s konzorciom bánk) ako agent. Národná diaľničná spoločnosť patrí z hľadiska financovania k najväčším klientom banky a banka s ňou má takmer na dennej báze silný vzťah. Banka spolupracuje aj s realitnými spoločnosťami a developermi. Slovenské firmy určite začínajú venovať veľkú pozornosť obehovému hospodárstvu a princípom ESG (environmental, social and governance). A taká je aj banka, hovorí Juraj Kretík, vzťahový manažér z oddelenia domácich podnikov VÚB: „VÚB chce byť zelenou bankou – a preto sa snažíme vyberať projekty, ktoré sú zelené a spĺňajú požiadavky ESG financovania. „Sme tiež schopní financovať projekty – napríklad znížiť objem emisií CO2 – za zvýhodnenú sadzbu.

Keďže slovenský trh je v porovnaní so stavebnými trhmi v iných členských štátoch EÚ pomerne malý, všetky spoločnosti sa navzájom poznajú a úroveň spolupráce je dobrá. Napríklad v odvetví výroby cementu existujú iba tri spoločnosti v štyroch továrňach. „To však znamená, že veľmi ľahko otvárame dvere pre spoluprácu naprieč sektormi,“ hovorí Kretík, „a to je na našom oddelení štandardný postup. No veľkosť trhu je aj jednou z jeho slabín. „Môže to sťažiť veľa veľkých infraštruktúrnych projektov,“ hovorí Kretík. „A to všetko ide ruka v ruke s našou schopnosťou čerpať fondy EÚ na tento účel a znamená to, že stavebné firmy sa často musia pozerať za hranice krajiny.“ Na druhej strane hovorí: „Máme tu naozaj dobrú polohu. Máme blízko do Poľska, Česka, Maďarska a, samozrejme, Ukrajiny. Sme členmi Európskej únie a na stavebnom trhu máme dobrú úroveň digitalizácie. „Máme tiež veľmi dobre rozvinutý automobilový sektor,“ hovorí.

V skutočnosti spoločnosť Volvo (ktorá uviedla, že do roku 2030 bude vyrábať iba elektrické autá) nedávno oznámila, že otvára druhú továreň v Košiciach, druhom najväčšom meste Slovenska. Očakáva sa, že závod bude vyrábať približne 250 000 elektromobilov ročne a povedie k vytvoreniu 3 300 pracovných miest. Začiatok výstavby je naplánovaný na rok 2023, s výrobou v roku 2026. Budúcnosť teda vyzerá sľubne – napriek neistotám v súvislosti s ponukou, dostupnosťou pracovnej sily a otázkami týkajúcimi sa miery inovácií.

Vláda zasiahla a ponúkla dotácie, aby zabránila spoločnostiam ukladať robotníkov. Stavebníctvo podľa údajov ŠÚ SR medziročne vzrástlo o 1,9 % a stavebná produkcia dosiahla za prvý štvrťrok 2022 celkovo 1,1 miliardy eur. „Do budúcnosti som optimista,“ hovorí Kretík . "Aj keď, samozrejme, momentálne je veľmi ťažké predpovedať, čo to bude znamenať."

Zdielať

Súvisiace články

Nové trendy prinášajú nové príležitosti v oblasti potravín a nápojov
Posilnenie hodnotového reťazca
Priemysel a mechanika: ako nám roboty pomôžu vidieť a budovať budúcnosť
Potrebujete pomoc?

Odpovieme na všetky vaše otázky.