• Žiadny návrh
RASTÚCE PODNIKANIE

Hybné sily: dokáže sa Slovensko udržať v ére elektrifikácie áut?

Slovensko je najväčším výrobcom automobilov na svete v prepočte na obyvateľa sa zaradilo medzi najlepšie miesto na svete na výrobu spaľovacieho motora auto. Ale keďže priemysel prechádza na elektrickú energiu pre čistejšiu dopravu, krajina bude potrebovať stály prílev investícií do výskumu a vývoj držať krok so súpermi

Rhiannon Edwards

13/05/2022

Výroba automobilov je najväčším odvetvím na Slovensku, čo sa týka účtovníctva na 13 % HDP, 47,7 % priemyselnej výroby a 42 % HDP priemyselný export. Na Slovensku sa nachádzajú štyri najväčšie originálne zariadenia na svete výrobcovia (OEM): Volkswagen založený v Bratislave v roku 1991; PSA Peugeot Citroën v Trnave v roku 2003; Kia Motors Slovakia v Žiline v roku 2004; a Jaguar Land Rover v Nitre v roku 2016.

Títo automobiloví giganti urobili zo Slovenska najväčšie auto výrobca na obyvateľa vo svete, ktorý vyrába 184 áut na 1 000 ľudí. Nachádza sa na západe krajiny, priamo „Veľká štvorka“. zamestnáva 164 000 slovenských ľudí, ale sieť dodávateľov dielov, veľké a malé, ktoré ich obklopujú, to zohľadňuje približne
250 000.

Slovenský automobilový sektor je jedným z najviac integrovaných globálnych hodnotových reťazcov a predstavuje najväčší podiel regionálnych hodnotového reťazca v slovenskej výrobe. Je rozdelená do dvoch vrstiev: pobočky výrobcov automobilov mator, s vyššou pridanou hodnotou; a veľké slovenské firmy a malé a stredné podniky.

„Elektrifikácia je jedným z najhmatateľnejších rastových odvetví môžeme vidieť, ako sa formuje v továrňach a na cestách“ – Tomáš Frič, VÚB

Prijatie globálnej hodnoty

Mať také veľké spoločnosti s veľkými záujmami v krajine dáva Slovensku príležitosť byť na čele
oblasti rastu na čele s lídrami v tomto odvetví. Zo síl, ktoré dnes formujú dopravu, je elektrifikácia
najbližší a každý zo štyroch veľkých slovenských výrobcov má zaviazala sa znižovať emisie vozidiel prostredníctvom nových elektrických modely vozidiel (EV).

Kia nedávno oznámila plány na spustenie výroby nového modelu elektromobil vo svojom závode v Žiline v roku 2024 v rámci širšieho cieľa posilniť svoj segment elektromobilov. „Elektrifikácia je jedným z najhmatateľnejších rastových odvetví môžeme vidieť, ako sa formuje v továrňach a na cestách. Auto
výrobcovia sa už zameriavajú na výrobu týchto áut, a existujúci predpis na zníženie emisií riadi túto zmenu,“ hovorí Tomáš Frič z VÚB.

Pre Slovensko je kľúčové držať krok s rýchlo napredujúcim vývoj na automobilovom trhu. Vedie pole
vo výrobe vozidiel so spaľovacím motorom, ale je len tretím najlepším miesto v Európe vo výrobe elektrických vozidiel, za Nemeckom a Francúzsko. Udržať svoj automobilový priemysel po celé generácie
Slovensko potrebuje investície do výskumu a vývoja (R&D) vo výrobe.

Inteligentná výroba – automatizácia, vývoj inovatívnych materiálov a čo najlepšie využitie odpadu – má
Európska komisia označila za kľúčovú cieľovú oblasť. Prostredníctvom svojho Fondu obnovy a odolnosti (RRF) sa SR vláda má v úmysle reformovať výskum, vývoj a inovácie vo všetkých odvetviach. RRF preinvestuje približne 738 miliónov eur podporné schémy na mobilizáciu verejno-súkromnej výskumnej spolupráce a podporiť inovácie v malých a stredných podnikoch.

Na presadenie tohto bude potrebná aj podpora zo strany súkromných financií objektívny. „Snažíme sa našich zákazníkov motivovať k investíciám smerom k zelenému hospodárstvu vrátane obehového systému s výhodami ich,“ hovorí Frič s tým, že VÚB ponúka klientom výhodnejšie úvery ak môžu preukázať zelené poverenia.

„Sú tam tri magické písmená – E, S a G – a kruh ekonomika je neoddeliteľnou súčasťou nášho plánu“ – Tomáš Frič, VÚB

Banka prehodnotila aj doby splatnosti úverov uistite sa, že zákazníci, ktorí skúmajú nové odvážne výskumné a vývojové priestory, majú na to čas stať sa ziskovým. „Zatiaľ sme stále viac výrobnou krajinou ako krajinou
inovačnej základne,“ hovorí Frič. „Ale vidíme zo spolupráce s našimi zákazníkov, že samotná výroba sa už mení a posúva smerom k novým spôsobom práce,“ hovorí Frič.

Batérie
Jednou z oblastí, kde sa vytvoril silný základ pre rast, je výroba batérií. Trh EÚ s batériami je chránený
v hodnote 250 miliárd EUR v roku 2025 a pretrváva tlak na vyššiu účinnosť, vyšší výkon a dostupnejšie batérie, ktoré môže byť súčasťou obehového hospodárstva. 

Slovenská batériová aliancia (SBaA) bola založená v roku 2018 sieť slovenského priemyslu, vedy a výskumu, ktorá by fungovala spoločne založiť gigatováreň na batérie s kapacitou 10 GWh.

„Snažíme sa motivovať našich zákazníkov, aby investovali do spoločnosti zelená ekonomika“ – Tomáš Frič, VÚB

Jeden z jej zakladajúcich členov, InoBat Auto, podporený sumou 5 miliónov eur vládna podpora a spolupráca s americkou spoločnosťou Wildcat Discovery Technologies, začala budovať prvý v krajine
továreň na elektrické autobatérie vo Voderadoch.

Nasledovať bude R&D centrum a skupina dúfa, že dokončí gigafactory do roku 2024. Veľká štvorka tiež zohráva úlohu v prosperujúcej výrobe batérií scéna. V roku 2019 skupina PSA spustila svoju prvú výrobnú halu na batérie. Slovensko vyrába 10 250 batériových blokov. Existujú aj nádeje Slovensko bude vybrané ako východoeurópska základňa pre jeden z nich.

Päť gigafabrík Volkswagenu – rozhodnutie má prísť v prvej polovici roka 2022. Toto sú obrovské kroky pre obrovský priemysel, ale sú je tiež potrebné, ak sa máme posunúť k riešeniam mobility sú lepšie pre planétu. VÚB je presvedčená, že jej úlohou ako banky je podporovať automobilový priemysel na Slovensku, aby držal krok s globálnej agendy, a to z obchodného hľadiska aj z hľadiska udržateľnosti.

Frič poznamenáva, že tieto dve obavy sa čoskoro budú plne prekrývať. "Tam sú tri magické písmená – E, S a G – a obehové hospodárstvo je neoddeliteľnou súčasťou nášho plánu. Myslím, že už vidíme veci
všeobecný pohyb týmto smerom. Nie je to len o tom, ako my, ako a finančná organizácia, prevádzkovať; hráme tiež dosť kľúčovú úlohu podpora tých častí ekonomiky, ktoré sú pre ňu lepšie životné prostredie a udržateľnejšie.“

Zdielať

Súvisiace články

Nové trendy prinášajú nové príležitosti v oblasti potravín a nápojov
Posilnenie hodnotového reťazca
Priemysel a mechanika: ako nám roboty pomôžu vidieť a budovať budúcnosť
Potrebujete pomoc?

Odpovieme na všetky vaše otázky.