5 tipov, ako lepšie pracovať z domu
Práca z domu alebo home office bol do minulej jari vnímaný predovšetkým ako benefit pre ľudí pracujúcich v kanceláriách veľkých korporácií. Po príchode pandémie sa zrazu situácia zmenila zo dňa na deň.
20/11/2020
Doma zostali aj zamestnanci, ktorých šéfovia prácu z domu považovali za módny výstrelok. Čo doteraz nešlo, jednoducho muselo ísť. Po roku je home office vnímaný nie ako pracovný benefit, ale ako spôsob práce a v súčasnej situácii zároveň nevyhnutnosť. Práca z domu v sebe skrýva množstvo výhod, ale aj úskalí, na ktoré si treba dať pozor. Aby to fungovalo, potrebujete si zadefinovať niekoľko pravidiel. Ponúkame vám 5 jednoduchých tipov, ktoré by vám mohli pomôcť.
1. Nastavte si režim dňa
Neznamená to, že potrebujete tabuľku, ktorej sa budete striktne držať, ale váš deň by mal prebiehať v približne rovnako vymedzenej štruktúre. Ráno sa umyte a oblečte, dajte si kávu, pravidelne začínajte nielen pracovať, ale s prácou aj končite. Ľahko sa vám totiž môže stať, že práci budete venovať oveľa viac času, ako keď fyzicky chodíte do kancelárie. Vďaka tomu, že sa nemusíte presúvať do práce, môžete začať pracovať o niečo skôr. Popoludní tak získate viac priestoru na rodinu, koníčky či domácnosť.
2. Nezabúdajte na pohyb
Skúste sa viackrát za deň postaviť od stola, trochu sa ponaťahovať či prejsť sa po byte. Aj počas niektorých telefonátov sa môžete hýbať, prekrvíte si mozog a nebude vás bolieť chrbát od ustavičného sedenia.
3. Robte si prestávky
Neodkladajte ani prestávku na obed, či popoludňajšiu kávu a malé zahryznutie. Ani v práci nesedíte pri svojom stole bez oddychu. Naložte umývačku alebo práčku a operte v pracovnom čase. Ak spojíte príjemné s užitočným, je to len vaša šikovnosť.
4. Zostaňte v kontakte s kolegami
V práci nám určitý čas zaberá aj socializácia s kolegami. Stretnutia v kuchynke, vo výťahu, na obede či popoludňajšia káva. Že to je čas, ktorý viete teraz využiť efektívnejšie? Nie je to celkom tak. Spomeňte si, koľko dobrých nápadov vznikne práve pri takýchto príležitostiach. Pokračujte v tom aj doma. Dohodnite sa s kolegami, že si spravíte virtuálne stretnutie pri káve aspoň raz za týždeň. Uvidíte, že vám to môže pomôcť lepšie zvládnuť nielen prácu, ale aj izoláciu, či „ponorku“, ktorej sa doma po takom dlhom čase nedá vyhnúť.
5. Majte vyhradený svoj kútik
Aby ste sa vedeli maximálne koncertovať na svoju prácu, musíte mať doma na to vytvorené vhodné podmienky. Iste, nemusia byť ideálne, ale ak sa budete krčiť na gauči v obývačke, kade budú prechádzať všetci vaši rodinní príslušníci a smerovať na vás svoje požiadavky, vaša výkonnosť bude chabá. Možno stačí v byte len drobná úprava, nemusíte kvôli tomu volať majstrov a prerábať polovicu bytu.
Špeciálny tip, ako „ísť do banky“, a pritom byť doma
Na stretnutie so svojím bankárom sa vopred pripravte ako na hociktoré iné stretnutie.
- Dopredu si ujasnite, čo všetko potrebujete s poradcom prebrať.
- Nachystajte si potrebné dokumenty, o ktorých viete, že ich budete potrebovať.
- Oznámte členom domácnosti, že budete „v banke“, aby tomu prispôsobili svoje činnosti (neplatí v prípade, ak máte deti – ak ich na to dopredu upozorníte, prídu vás práve vtedy vyrušovať, prípadne sa začnú hádať a biť :-).
- Nebojte sa pýtať sa na všetko, čo vás zaujíma, prípadne vám nie je jasné.
- Dohodnite si ďalší termín, ak ste neuzavreli vašu požiadavku.