Informácie o postupe pri presune platobného účtu

Úkony vykonávané prijímajúcim poskytovateľom platobných služieb a lehoty s tým súvisiace

1. prijatie predloženej žiadosti o presun účtu od spotrebiteľa v slovenskom jazyku v dvoch vyhotoveniach v písomnej  podobe osobne, poštou s úradne osvedčenou pravosťou podpisu alebo elektronicky, ak spotrebiteľ vyjadril so žiadosťou o presun platobného účtu súhlas spôsobom dohodnutým medzi spotrebiteľom a prijímajúcim poskytovateľom, ktorý používa pri elektronickej komunikácii, alebo ak je podpísaná kvalifikovaným elektronickým podpisom a ak to umožňujú technické možnosti prijímajúceho poskytovateľa.  

2. zaslanie výzvy spotrebiteľovi na doplnenie žiadosti o presun účtu v prípade, ak je žiadosť neúplná alebo nie je riadne vyplnená, pričom spotrebiteľ musí žiadosť doplniť v lehote desiatich pracovných dní od doručenia výzvy.

3. zamietnutie žiadosti o presun účtu, ak spotrebiteľ nedoplní žiadosť o presun účtu v lehote určenej v bode 2 a bezodkladné informovanie spotrebiteľa o dôvodoch zamietnutia  presunu platobného účtu.  

4. informovanie odovzdávajúceho poskytovateľa platobných služieb o výzve na doplnenie žiadosti podľa bodu 2, ak je výzva na doplnenie žiadosti odoslaná spotrebiteľovi po zaslaní žiadosti o presun účtu odovzdávajúcemu poskytovateľovi platobných služieb. 

5. informovanie odovzdávajúceho poskytovateľa platobných služieb o dni doručenia doplnenia neúplnej alebo riadne nevyplnenej žiadosti o presun účtu spotrebiteľom. 

6. informovanie spotrebiteľa o najbližšom dátume, ku ktorému možno vykonať presun platobného účtu, ak v dôsledku doplnenia žiadosti o presun účtu zo strany spotrebiteľa, na základe výzvy podľa bodu 2, nie je možné dodržať dátum určený spotrebiteľom v žiadosti o presun účtu, od ktorého sa majú u prijímajúceho poskytovateľa platobných služieb začať vykonávať trvalé príkazy na úhradu a inkasá alebo od ktorého môžu platitelia uskutočňovať úhrady na platobný účet spotrebiteľa, ak spotrebiteľ požiada prijímajúceho poskytovateľa platobných služieb o ich informovanie. 

7. zaslanie žiadosti spotrebiteľa o presun platobného účtu odovzdávajúcemu poskytovateľovi platobných služieb v lehote 2 pracovných dní odo dňa nasledujúceho po prijatí úplnej a riadnej žiadosti o presun platobného účtu a súčasne, v súlade so žiadosťou spotrebiteľa o presun účtu, zaslanie žiadosti odovzdávajúcemu poskytovateľovi platobných služieb:  

a) o predloženie informácií

  • o úhradách a inkasách, vrátane trvalých príkazov  
  • najmä o type ochrany platobného účtu spotrebiteľa voči inkasu, o referencii mandátu na inkaso a o jedinečnom identifikátore príjemcu inkasa, ak ide o inkaso v eurách
  • o úhradách a inkasách, vrátane cezhraničných so splatnosťou po dni presunu platobného účtu spotrebiteľa
  • o prichádzajúcich úhradách a inkasách, ktoré sa vykonali na platobnom účte spotrebiteľa v posledných 13 mesiacoch; informácie sa predložia aj spotrebiteľovi, ak o to požiada

b) ukončenie prijímania prichádzajúcich úhrad a inkás ku dňu určenému v žiadosti o presun platobného účtu, ak odovzdávajúci poskytovateľ platobných služieb neposkytuje systém automatického presmerovania prichádzajúcich úhrad a inkás na platobný účet spotrebiteľa vedený u prijímajúceho poskytovateľa platobných služieb

c) zrušenie trvalých príkazov na úhradu a inkás s účinnosťou odo dňa určeného v žiadosti o presun platobného účtu

d) prevedenie finančných prostriedkov na platobný účet zriadený u prijímajúceho poskytovateľa platobných služieb v deň určený spotrebiteľom, ak tomu nebránia záväzky spotrebiteľa k platobnému účtu vedeného u odovzdávajúceho poskytovateľa platobných služieb

e) zrušenie platobného účtu dňom uplynutia výpovednej lehoty (ďalej len „informácie o platobnom účte“)

8. do piatich pracovných dní odo dňa prijatia požadovaných informácií o platobnom účte od odovzdávajúceho poskytovateľa platobných služieb a v súlade so žiadosťou o presun platobného účtu

a) zriadenie trvalých príkazov na úhradu a inkás a ich vykonávanie odo dňa určeného v žiadosti o presun platobného účtu, ak to umožňujú technické možnosti prijímajúceho poskytovateľa platobných služieb

b) nastavenie typu ochrany platobného účtu voči inkasu tak, aby bolo možné realizovať inkasá odo dňa určeného v žiadosti o presun platobného účtu

c) informovanie spotrebiteľa o právach spotrebiteľa týkajúcich sa inkasa

d) informovanie, so súhlasom spotrebiteľa, platiteľov uskutočňujúcich úhrady na platobný účet spotrebiteľa, o údajoch platobného účtu spotrebiteľa vedeného u prijímajúceho poskytovateľa platobných služieb a o dátume, od ktorého môžu vykonávať príkazy na úhradu na tento platobný účet spotrebiteľa a poslať im oznámenie určené pre platiteľa, ktorého vzor ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá Ministerstvo financií Slovenskej republiky

e) informovanie, so súhlasom spotrebiteľa, príjemcov používajúcich inkaso na zúčtovanie finančných prostriedkov z tohto platobného účtu spotrebiteľa o údajoch platobného účtu spotrebiteľa vedeného u prijímajúceho poskytovateľa platobných služieb a o dátume, od ktorého môžu príjemcovia predkladať platobné príkazy na inkaso z platobného účtu spotrebiteľa a poslať im oznámenie určené pre príjemcu inkasa, ktorého vzor ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá Ministerstvo financií Slovenskej republiky; prijímajúcim poskytovateľom platobných služieb doručenú zmenu mandátu na inkaso je príjemca inkasa povinný akceptovať a udelený súhlas platiteľa s takým odpísaním je príjemca inkasa povinný upraviť podľa obsahu zmeny mandátu na inkaso odo dňa uvedeného v oznámení určenom pre príjemcu inkasa doručenom prijímajúcim poskytovateľom platobných služieb. 

9. doručenie výzvy spotrebiteľovi na doplnenie informácií potrebných na vykonanie úkonov podľa bodu 8 písm. d) alebo písm. e), ak prijímajúci poskytovateľ platobných služieb nemá informácie potrebné na splnenie týchto úkonov a odovzdávajúci poskytovateľ platobných služieb neposkytol tieto informácie v súlade so žiadosťou o presun platobného účtu, a to do desiatich pracovných dní odo dňa doručenia výzvy spotrebiteľovi.  

10. informovanie spotrebiteľa o najbližšom možnom dátume, od ktorého sa na platobnom účte spotrebiteľa u prijímajúceho poskytovateľa platobných služieb budú vykonávať úhrady a inkasá, ak by z dôvodu nedostatku informácií na splnenie povinností podľa bodu 8 písm. 
d) alebo písm. e) nebolo možné dodržať dátumy uvedené v žiadosti o presun platobného účtu.  

11. informovanie spotrebiteľa o dôvodoch neukončenia presunu platobného účtu v časti presunu platobného účtu podľa bodu 8 písm. d) alebo písm. e), ak spotrebiteľ do desiatich pracovných dní odo dňa doručenia výzvy podľa bodu 9 neoznámi prijímajúcemu poskytovateľovi platobných služieb informácie podľa bodu 8 písm. d) alebo písm. e) alebo spotrebiteľom uvádzané informácie nie sú dostačujúce. 

12. poskytnutie údajov spotrebiteľovi o jeho platobnom účte na účely poskytnutia informácií podľa bodu 8 písm. d), ak prijímajúci poskytovateľ platobných služieb nemá súhlas spotrebiteľa vyplývajúci zo žiadosti o presun platobného účtu na informovanie platiteľov podľa bodu 8 písm. d) a tieto informácie poskytne platiteľom spotrebiteľ.  

Úkony vykonávané odovzdávajúcim poskytovateľom platobných služieb a lehoty s tým súvisiace

13. prijatie prvej žiadosti o presun účtu a odmietnutie druhej a ďalšej žiadosti o presun účtu, ak spotrebiteľ požiada o presun toho istého platobného účtu u viacerých prijímajúcich poskytovateľov platobných služieb.   

14. informovanie o odmietnutí presunu platobného účtu a dôvodoch odmietnutia presunu platobného účtu každého prijímajúceho poskytovateľa platobných služieb, od ktorého prišla žiadosť o presun platobného účtu po prijatí prvej žiadosti o presun platobného účtu, a spotrebiteľa. 

15. zaslanie informácií o platobnom účte podľa bodu 7, písm. a), v súlade so žiadosťou o presun účtu, prijímajúcemu poskytovateľovi platobných služieb, do piatich pracovných dní odo dňa nasledujúceho po doručení žiadosti o presun účtu. 

16. ukončenie prijímania prichádzajúcich úhrad a  inkás na platobnom účte s účinnosťou ku dňu určenému v žiadosti o presun platobného účtu, ak odovzdávajúci poskytovateľ platobných služieb neposkytuje systém na automatické presmerovanie trvalých príkazov na úhradu a inkás na platobný účet, ktorý má spotrebiteľ zriadený u prijímajúceho poskytovateľa platobných služieb. 

17. zrušenie trvalých príkazov na úhradu a inkás s účinnosťou odo dňa určeného v žiadosti o presun platobného účtu.

18. prevod finančných prostriedkov na účet zriadený u prijímajúceho poskytovateľa platobných služieb v deň určený spotrebiteľom v žiadosti o presun platobného účtu, najskôr 20 pracovných dní (ak sa odovzdávajúci poskytovateľ platobných služieb a spotrebiteľ nedohodnú inak) odo dňa prijatia riadnej a úplnej žiadosti o presun platobného účtu prijímajúcim poskytovateľom platobných služieb, ak spotrebiteľ o to požiada odovzdávajúceho poskytovateľa platobných služieb a ak tomu nebránia záväzky spotrebiteľa k platobnému účtu, ktorý sa presúva.  

19. prevod zostatku finančných prostriedkov na účet zriadený u prijímajúceho poskytovateľa platobných služieb v deň ukončenia výpovednej lehoty pri vypovedaní rámcovej zmluvy u odovzdávajúceho poskytovateľa platobných služieb, ak spotrebiteľ o to požiada odovzdávajúceho poskytovateľa platobných služieb a ak tomu nebránia záväzky spotrebiteľa k platobnému účtu, ktorý sa presúva.  

20. bezodkladné informovanie spotrebiteľa o záväzkoch na platobnom účte, ktoré bránia prevodu finančných prostriedkov, ak spotrebiteľ žiada o prevod finančných prostriedkov alebo zostatku finančných prostriedkov na účet zriadený u prijímajúceho poskytovateľa platobných služieb. 

21. odmietnutie prevodu finančných prostriedkov, ak spotrebiteľ v lehote určenej odovzdávajúcim poskytovateľom platobných služieb neodstráni prekážku uvedenú v bode 20, ktorá bráni prevodu peňažných prostriedkov. 

22. informovanie spotrebiteľa o dôvodoch odmietnutia prevodu finančných prostriedkov, ak spotrebiteľ v lehote určenej odovzdávajúcim poskytovateľom platobných služieb neodstráni prekážku uvedenú v bode 20, ktorá bráni prevodu peňažných prostriedkov. 

23. zrušenie platobného účtu dňom uplynutia výpovednej lehoty. 

24. bezodkladné informovanie spotrebiteľa o záväzkoch na platobnom účte, ktoré bránia zrušeniu platobného účtu, ak spotrebiteľ žiada odovzdávajúceho poskytovateľa platobných služieb o zrušenie platobného účtu.

25. odmietnutie zrušenia platobného účtu, ak spotrebiteľ v lehote určenej odovzdávajúcim poskytovateľom platobných služieb neodstráni prekážku uvedenú v bode 24, ktorá bráni zrušeniu platobného účtu.

26. informovanie spotrebiteľa o dôvodoch odmietnutia zrušenia platobného účtu, ak spotrebiteľ v lehote určenej odovzdávajúcim poskytovateľom platobných služieb neodstráni prekážku uvedenú v bode 24, ktorá bráni zrušeniu platobného účtu.

27. vykonanie platobného príkazu na inkaso a následné oznámenie tejto skutočnosti prijímajúcemu poskytovateľovi platobných služieb, ak odovzdávajúci poskytovateľ platobných služieb prijal platobný príkaz na inkaso pred dátumom zrušenia trvalých príkazov na úhradu alebo inkás u odovzdávajúceho poskytovateľa platobných služieb.

28. bezodkladné ukončenie prijímania prichádzajúcich úhrad a inkás po vykonaní platobného príkazu uvedeného v bode 27, ak spotrebiteľ v žiadosti o presun účtu požiadal o postup podľa bodu 16.

Informácia a bezplatnosti presunu platobného účtu

Presun platobného účtu je bezplatný.

Ak však spotrebiteľ požiada odovzdávajúceho poskytovateľa platobných služieb o prevod finančných prostriedkov alebo zostatku finančných prostriedkov na účet zriadený u prijímajúceho poskytovateľa platobných služieb v inej mene ako mene euro, takýto prevod môže byť odplatný.

Informácie požadované od spotrebiteľa potrebné na presun platobného účtu

  • identifikačné údaje spotrebiteľa v rozsahu stanovenom v žiadosti o presun platobného účtu
  • údaje o platobnom účte spotrebiteľa u odovzdávajúceho poskytovateľa platobných služieb v rozsahu (i) obchodné meno odovzdávajúceho poskytovateľa platobných služieb, (ii) IBAN účtu spotrebiteľa, ktorý sa presúva, (iii) mena, v ktorej je vedený platobný účet spotrebiteľa u odovzdávajúceho poskytovateľa platobných služieb
  • informácia o tom, či je platobný účet, ktorý sa pri presune platobného účtu zriaďuje u prijímajúceho poskytovateľa platobných služieb, základný bankový produkt alebo platobný účet so základnými funkciami
  • dátum, od ktorého sa majú trvalé príkazy na úhradu a inkasá vykonávať u prijímajúceho poskytovateľa platobných služieb (najskôr 20 pracovných dní odo dňa prijatia riadnej a úplnej žiadosti o presun platobného účtu prijímajúcim poskytovateľom platobných služieb, ak sa prijímajúci poskytovateľ platobných služieb a spotrebiteľ nedohodnú inak)
  • dátum, od ktorého môžu platitelia uskutočňovať úhrady na platobný účet spotrebiteľa vedený u prijímajúceho poskytovateľa platobných služieb, ak spotrebiteľ požiada prijímajúceho poskytovateľa platobných služieb o informovanie platiteľov uskutočňujúcich úhrady na platobný účet spotrebiteľa (najskôr 20 pracovných dní odo dňa prijatia riadnej a úplnej žiadosti o presun účtu prijímajúcim poskytovateľom platobných služieb, ak sa prijímajúci poskytovateľ platobných služieb a spotrebiteľ nedohodnú inak)
  • dátum, od ktorého môžu príjemcovia inkás predkladať platobné príkazy na inkaso z platobného účtu spotrebiteľa vedeného u prijímajúceho poskytovateľa platobných služieb (najskôr 20 pracovných dní odo dňa prijatia riadnej a úplnej žiadosti o presun účtu prijímajúcim poskytovateľom platobných služieb, ak sa prijímajúci poskytovateľ platobných služieb a spotrebiteľ nedohodnú inak)
  •  dátum zrušenia trvalých príkazov na úhradu a inkás na platobnom účte vedenom u odovzdávajúceho poskytovateľa platobných služieb
  • dátum ukončenia prijímania prichádzajúcich úhrad a inkás na platobnom účte spotrebiteľa vedenom u odovzdávajúceho poskytovateľa platobných služieb
  • dátum, kedy odovzdávajúci poskytovateľ platobných služieb prevedie finančné prostriedky na platobný účet zriadený u prijímajúceho poskytovateľa platobných služieb, ak spotrebiteľ žiada o prevod finančných prostriedkov
  • kontaktné údaje platiteľov uskutočňujúcich úhrady na platobný účet spotrebiteľa, ak spotrebiteľ požiada prijímajúceho poskytovateľa platobných služieb o informovanie týchto platiteľov o údajoch platobného účtu spotrebiteľa vedeného u prijímajúceho poskytovateľa platobných služieb a o dátume, od ktorého môžu vykonávať príkazy na úhradu na platobný účet spotrebiteľa vedený u prijímajúceho poskytovateľa platobných služieb
  • kontaktné údaje spotrebiteľom určených príjemcov inkasa, ktorí môžu predkladať platobné príkazy na inkaso z platobného účtu spotrebiteľa u prijímajúceho poskytovateľa platobných služieb, ak o to spotrebiteľ požiadal a o dátume, od ktorého môžu predkladať platobné príkazy na inkaso z tohto platobného účtu  
  • výška sumy na úhradu, termín pravidelnej platby a identifikácia príjemcu (fyzická osoba, fyzická osoba – podnikateľ: meno, priezvisko, IBAN a právnická osoba: obchodné meno, IBAN), ak spotrebiteľ žiada o zriadenie iba niektorých trvalých príkazov na úhradu u prijímajúceho poskytovateľa platobných služieb
  • výška sumy na úhradu a identifikácia príjemcu (fyzická osoba, fyzická osoba – podnikateľ: meno, priezvisko, IBAN a právnická osoba: obchodné meno, IBAN), ak spotrebiteľ žiada o zrušenie iba niektorých trvalých príkazov na úhradu u odovzdávajúceho poskytovateľa platobných služieb
  • výška sumy na úhradu, dátum splatnosti a identifikácia príjemcu (fyzická osoba, fyzická osoba – podnikateľ: meno, priezvisko, IBAN a právnická osoba: obchodné meno, IBAN), ak spotrebiteľ žiada o zriadenie iba niektorých príkazov na úhradu u prijímajúceho poskytovateľa platobných služieb
  • výška sumy na úhradu, dátum splatnosti a identifikácia príjemcu (fyzická osoba, fyzická osoba – podnikateľ: meno, priezvisko, IBAN a právnická osoba: obchodné meno, IBAN), ak spotrebiteľ žiada o zrušenie iba niektorých príkazov na úhradu u odovzdávajúceho poskytovateľa platobných služieb
  • referencia mandátu (UMR), dátum splatnosti inkasa a identifikácia platiteľa (fyzická osoba, fyzická osoba – podnikateľ: meno, priezvisko, IBAN a právnická osoba: obchodné meno, IBAN), ak spotrebiteľ žiada o zriadenie príkazov na inkaso u prijímajúceho poskytovateľa platobných služieb
  • termín opakovaného inkasa a identifikácia platiteľa (fyzická osoba, fyzická osoba – podnikateľ: meno, priezvisko, IBAN a právnická osoba: obchodné meno, IBAN), ak spotrebiteľ žiada o zrušenie iba niektorých príkazov na inkaso u odovzdávajúceho poskytovateľa platobných služieb
  • identifikácia príjemcu inkasa – inkasanta (názov, IČO), ak spotrebiteľ žiada o zriadenie len niektorých súhlasov na inkaso u prijímajúceho poskytovateľa platobných služieb. Identifikátor príjemcu (CID) a referencia mandátu (UMR) sa uvádzajú, len ak spotrebiteľ udelil viac súhlasov na inkaso tomu istému inkasantovi a spotrebiteľ požiadal prijímajúceho poskytovateľa platobných služieb o zriadenie len časti z týchto súhlasov s inkasom.
  • identifikácia príjemcu inkasa – inkasanta (názov, IČO), ak spotrebiteľ žiada o zrušenie iba niektorých súhlasov na inkaso u odovzdávajúceho poskytovateľa platobných služieb. Identifikátor príjemcu (CID) a referencia mandátu (UMR) sa uvádzajú, len ak bolo udelených viac súhlasov na inkaso tomu istému inkasantovi a má sa zrušiť len časť z týchto súhlasov s inkasom.

Riešenie sporov

Spotrebiteľ je oprávnený využiť možnosť alternatívneho riešenia sporov prostredníctvom subjektov alternatívneho riešenia sporov, ktoré sú oprávnené riešiť spory vzniknuté zo zmluvy o bankovom obchode alebo v súvislosti s ňou. Spotrebiteľ je zároveň oprávnený vybrať si príslušný subjekt alternatívneho riešenia sporov. 

Podmienky alternatívneho riešenia sporov, práva a povinnosti VÚB a spotrebiteľa ako strán alternatívneho riešenia sporov, sú upravené v zákone č. 391/2015 Z. z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov. Zoznam subjektov alternatívneho riešenia sporov je uvedený na webovom sídle Ministerstva hospodárstva SR. 

Na webovom sídle Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky sú zároveň dostupné aj bližšie informácie o príslušnom subjekte alternatívneho riešenia sporov a o podmienkach, na základe ktorých sa na tento subjekt môžete obrátiť.

Potrebujete pomoc?

Odpovieme na všetky vaše otázky.