Kontakt Internet banking IB Search ×

19.08.2021

Pri podozrivých správach buďte ostražití

Čoraz viac ľudí na Slovensku sa stretáva s podozrivými aktivitami podvodníkov a to vo forme emailov, SMS či telefonátov. Ich cieľom je zneužiť dôverčivosť klienta a získať od neho prístupové údaje do elektronického bankovníctva alebo údaje z platobných kariet.


Podvodníci sa zvyknú v telefonáte, emaile či v SMS vydávať za medzinárodné firmy, štátne inštitúcie či známe slovenské spoločnosti a snažia sa za účelom predaja nejakej služby či technickej podpory vylákať od ľudí ich osobné údaje, ktoré im vzápätí poslúžia na to, aby klienta obrali o finančné prostriedky. 

Klient môže taktiež dostať email či SMS, ktorá sa tvári, že mu ju poslali z banky a v texte ho žiadajú, aby klikol na priložený link. Po presmerovaní na falošnú stránku, ktorá imituje vzhľad skutočného Internet bankingu alebo inej stránky, ho oznámením vyzývajú, aby zadal svoje prihlasovacie údaje a heslo, príp. údaje o svojej platobnej karte. Takto sa podvodníci dostanú k prístupovým či iným súkromným údajom a to bez toho, aby to poškodený klient vedel a môžu ho obrať o peniaze.

„Banka však takéto emaily či SMS neposiela. Text obsahuje neúplné informácie. Odosielateľ má netypickú emailovú adresu, link do Internet bankingu je falošný a má úplne iný formát. To sú všetko veci, na ktoré si treba dať pozor, i keď má banka špičkové mechanizmy, vďaka ktorým dokáže tieto podvodné aktivity zachytávať a chrániť prostriedky klientov,“ upozorňuje Vladimír Jančok, vedúci oddelenia informačnej bezpečnosti VÚB banky.

Čo je potrebné si zapamätať:

  • Banka takéto maily alebo SMS neposiela
  • Emailová adresa alebo telefónne číslo odosielateľa je veľmi netradičné
  • Aj keď je slovenský text gramaticky takmer zvládnutý, netreba sa nechať oklamať
  • Banka nikdy nežiada klientov, aby odovzdávali alebo takto vpisovali svoje osobné prihlasovacie údaje
  • Ak už na link náhodou kliknete, nevpisujte tam žiadne osobné údaje a stránku ihneď zavrite
  • Ak by ste sa predsa len dostali ďalej, zabráňte uskutočneniu transakcie tak, že ju neautorizujete
  • Celú udalosť nahláste banke, ktorá podvodné stránky nechá zablokovať
  • Po autorizácii takejto transakcie je už len veľmi malá šanca, že klient svoje prostriedky dostane späť