• Žiadny návrh

Pri výpredajoch sa šetrenie Slovákov neprejavilo

Každoročné výpredajové šialenstvo aj v roku 2023 potvrdilo trend nárastu platieb i objemu prostriedkov, ktoré slovenskí zákazníci boli ochotní minúť v obchodoch či na internete. Podľa údajov VÚB banky ľudia počas Black Friday minuli priamo v obchodoch a na e-shopoch celkovo o 12,2 % viac než minulý rok.

Výpredaje sa však už nesústreďujú len na samotný „čierny piatok“ alebo celý víkend, ale trvajú dlhšie obdobie a zo širšieho pohľadu bol ten nárast vyšší až o 15 %.

Nie sú to už tak markantné čísla, ako sme videli v posledných dvoch či troch rokoch, no v posledných mesiacoch sa vplyvom rekordnej inflácie hovorí skôr o útlme spotreby a stenčovania finančných rezerv.

Aj inflácia sa podpísala pod nárastom objemu prostriedkov v porovnaní s minulým rokom, no v niektorých segmentoch výrazne rástol aj počet platieb. Napríklad pri elektre, videohrách a počítačoch bol nárast počtu platieb pri online nákupe až 41% a čo je prekvapujúce, o 31,2% narástol v počte platieb segment „highlife“, teda napríklad alkohol a šperky. Ďalšie veľké medziročné nárasty počtu online platieb zaznamenali segmenty potravín a každodenných potrieb, a to o 47,3 % a reštauračných služieb, a to o 39,1 %.

Počas pandemických rokov sa predvianočné výpredaje v podstate preniesli do online priestoru, v roku 2022 sa spotrebitelia vrátili do kamenných obchodov a tento rok sa vo väčšej miere snažili pri nákupoch ušetriť opäť na internete.  

Ako na vývoj reagoval v polovici novembra reagoval makroanalytik VÚB banky Michal Lehuta, v treťom kvartáli domáci dopyt v ekonomike medziročne poklesol. „Bolo to zásluhou pretrvávania útlmu konečnej spotreby domácností a poklesom stavu zásob firiem.“ Či sa situácia v poslednom štvrťroku zmenila vďaka spotrebe pred Vianocami, ukážu až ďalšie údaje.

Potrebujete pomoc?

Odpovieme na všetky vaše otázky.