• Žiadny návrh

Ako sa nestať obeťou podvodníkov a neprísť o svoje úspory

S nástupom digitalizácie dostávajú finanční podvodníci nové zbrane a obeťou sa môže stať každý jeden z nás bez ohľadu na vek, pracovné zaradenie či región. Každým dňom totiž prichádzajú vylepšené či nové formy podvodov a ľudia prichádzajú o svoje finančné prostriedky zbytočne. Aby sme vám pomohli ochrániť svoje peniaze, prinášame vám zopár príkladov a rád, ktoré by vám mohli pomôcť pri rozpoznaní podvodných komunikácií na klientov.

Hlavným cieľom podvodníkov je získať prístupové údaje klienta do elektronického bankovníctva alebo údaje z platobných kariet, ktoré im vzápätí poslúžia na to, aby klienta obrali o finančné prostriedky. Na ich získanie využívajú rôzne formy, a to:

Formy podvodov


Podvodné e-maily alebo SMS zaslané akoby z VÚB

Dostanete e-mail alebo SMS, ktoré pôsobia akoby ho posielala VÚB. Ste vyzvaní na odblokovanie účtu alebo včasnú aktiváciu novej služby. Obsahuje link na falošnú stránku na prihlásenie sa do  internet bankingu. Tam vás vyzvú na zadanie údajov na prihlásenie alebo údajov o karte alebo aktivačných kódov, ktoré vám prídu SMS správou k aplikácii mobilného bankovníctva. Podvodníci tak ovládnu váš účet, vrátane karty. Tieto údaje nikdy nedávajte iným osobám.

Podvodné e-maily alebo SMS zaslané akoby napr. zo Slovenskej pošty

Podvodník pošle falošný email napr. zo Slovenskej pošty, kde vás vyzve na zaplatenie poštovného cez link. Ak zadáte údaje z karty a potvrdíte platbu, môžete prísť o peniaze.  

Podvody na online bazároch

Ak inzerujete tovar, podvodník sa bude cez falošné správy tváriť ako záujemca o kúpu. Cez priložený link bude žiadať zadanie údajov z karty a výšku zostatku na účte, aby mohol zaplatiť, napr. za dopravu predávaného tovaru. V skutočnosti vám podvodníci ukradnú z účtu peniaze.

Podvodné súťaže známych značiek na sociálnych sieťach

Nereagujte na priveľmi atraktívne reklamy a súťaže propagované na sociálnych sieťach. Zdieľaním svojich údajov  môže páchateľ získať údaje z vašej karty a zrealizuje  podvodné transakcie z vášho účtu.

Podvodné telefonáty

Telefonát môže pôsobiť akoby z banky či polície. Podvodník vás vyzve na odovzdanie prihlasovacích údajov alebo údajov o karte. Jednou z možností je, že vás vyzve, aby ste z dôvodu bezpečnosti presunuli vaše financie na “bezpečný” účet, ktorý však patrí podvodníkovi.

Podvody s investovaním

Lákavá ponuka o výhodnom investovaní, ktorú vidíte v reklame alebo vám príde správa, e-mail. Fiktívny broker vás vyzve na poskytnutie údajov z karty a v prípade, že transakciu autorizujete, broker si prevedie finančné prostriedky z karty na svoje konto. Fiktívny broker vás tiež môže navádzať na vzdialený prístup do vášho PC, aby mohol realizovať investície a s povolením prístupu si podvodník prevedie prostriedky na svoje konto.

Príbehy vs. Konkrétne príklady


Janko Slovák, 32 rokov, manažér, Trenčín

Dnes mi volala pani s ruským prízvukom z tel. čísla  +421910111888, aby ma informovala, že mi niekto včera v Prahe založil účet v Slovenskej sporiteľni z telefónu IPhone 7. Chcela si tak overiť, či som to bol ja, prípadne či som náhodou nestratil doklady, atď. Hovor som ukončil s tým, že  nemám účet v Slovenskej sporiteľni ale vo VÚB banke. V zapätí na to, asi o minútu, som mal ďalší telefonát z čísla +421850123000, v ktorom sa mi predstavila nejaká pani ako zamestnankyňa VUB banky s tým, že jej volali zo Slovenskej sporiteľne, že evidujú problémy so založením si môjho účtu v Slovenskej sporiteľni. Aj táto žena mala ruský prízvuk a strašne rýchlo rozprávala, takže som jej skoro nič nerozumel. Povedal som jej, že som jej nerozumel a že sa mi to celé nezdá, že by mi z banky volali z čísla call centra, tak že idem osobne zavolať do banky. Pani tvrdila, že to nie je potrebné, lebo ona je z banky. Našťastie som si to overil na call centre VÚB, kde mi potvrdili, že to nebol hovor z banky a že sa jedná pravdepodobne o vishing.  


Ivana, 64 rokov, dôchodkyňa, Trebišov

Včera mi volal neznámy muž, ktorý sa predstavil ako pán Petrinec z VUB banky. Kontaktoval ma s tým, že mi z dôvodu bezpečnosti museli zablokovať bankomatovú kartu a výber z nej tak nie je možný. Na to, aby mi ju mohli odblokovať, chcel odo mňa nadiktovať údaje z karty. Tie som mu teda nadiktovala. Na to mi prišla notifikácia, že karta bola pridaná do Google Pay a všetky moje úspory v hodnote 15-tisíc eur boli presunuté na neznáme číslo účtu v Luxembursku.


Tereza, 24 rokov, študentka, Prievidza

Prišla mi SMS s textom, že môj účet bol deaktivovaný z dôvodu bezpečnosti a pre jeho obnovu mám urýchlene kliknúť na daný odkaz. Bol to odkaz na falošnú stránku, ktorá ale vôbec nevyzerala falošná, preto by ma ani vo sne nenapadlo, že by to mohol byť podvod. Mala som tam vyplniť svoj prístup do internetového bankovníctva. Ten som vyplnila  následne mi prišla SMS v anglickom jazyku. Myslela som si, že je to iba niečo povinné k tomu. Následne mi prišla druhá SMS v anglickom jazyku, ktorú som tiež odignorovala a potom mi prišiel nejaký kód. Potom sa nič nedialo, tak som volala do banky, že či mám účet odblokovaný a tam mi potvrdili, že to boli SMS na aktiváciu Mobil bankingu, cez ktoré si podvodníci previedli na zahraničný účet moje financie.


Simona, 28 rokov, maklérka, Bratislava

Na sociálnej sieti Facebook som videla reklamu na investovanie do Kryptomien a rozhodla som sa, že to vyskúšam. Klikla som na uvedený link, ktorý sľuboval pomoc pri vytvorení účtu a investovaní do kryptomeny na renomovanej burze s kryptomenou. Následne na to ma telefonicky oslovil neznámy muž, že mi rád pomôže. Predstavil sa ako Ms. Scott, pomohol vytvoriť účet na binance a v inertiafinance a vložiť vstupný depozit: 1 000 USD (916 EUR). Táto osoba mi predstavila osobného makléra (Tessa Croft tessa.croft@inertiafinance.co), ktorý bude obchodovať môj vklad na burze s kryptomenami. Všetky nasledujúce vklady a transakcie vykonávala na účtoch v: Inertiafinance (ID:600050164) a Binance (ID:397029333) pripojením sa k môjmu PC (cez aplikácie https:// download.anydesk.com/AnyDesk.exe alebo https://download.teamviewer.com/download/TeamViewer_Setup_x64.exe). Všetky vklady, ktoré som potvrdila v zaujme úspešnosti procesu obchodovania s kryptomenami a úspešného absolvovania požadovaného procesu likvidity boli podvodne vyľakané cez fiktívnu Binance support chat, ktorý som bohužiaľ odhalila až o pár dní, a ktoré som nahlásila banke a na polícii SR. Bohužiaľ, prišla som o veľkú časť financií, ktoré sa mi už pravdepodobne nevrátia.


Zuzka, 24 rokov, mamička na materskej dovolenke, Košice

Cez bazoš.sk som chcela predať svoj kočík, ktorý je v dobrom stave a už ho nepotrebujem. Ozvala sa mi záujemkyňa, s ktorou som komunikovala cez Whatsapp. Obratom mi poslala aj potvrdenie o zaplatenej platbe, ktorú uhradila spoločnosti GLS kuriér, aby som jej cez neho poslala ten kočík. Na overenie prijatia prostriedkov chcela, aby som jej poslala fotku zostatku na účte a aj ostatné údaje z platobnej karty a vlastne aj  údaje do internetbankingu. To sa mi už zdalo podozrivé a tak som pozerala aj na stránku GLS kuriéra, kde som veľkým červeným nápisom videla výstrahu presne o tomto druhu podvodu.


Jozef, 33 rokov, referent, Prešov,

Na internete som videl stránku o o bitcoinovej investícii a výnosom s pánom Pellegrinim. Po tom, ako som na ňu klikol, sa mi ozvali makléri, ktorí odo mňa vylákali údaje o mojej karte a ja som im takto poslal 5-tisíc eur. Zároveň mi na PC nainštalovali aplikáciu na zdieľaný prístup TEAMWIEVER, cez ktorú sa na diaľku prihlásili do môjho  PC, vnikli do môjho elektronického bankovníctva a pripravili ma ešte o ďalších 10-tisíc eur.

Rady ako tomu predísť
 

●      V telefonáte nikomu neposkytujte svoje kompletné prihlasovacie údaje alebo kompletné údaje o platobnej karte. Ak vám volá skutočný operátor z banky, tak bude pri overení vašej totožnosti požadovať len niektoré údaje, nie všetky (napr. vybrané znaky z hesla, nikdy nie celé heslo).

●      Banka nikdy neposiela e-maily alebo SMS s internetovým linkom, ak ide o odblokovanie alebo aktiváciu služieb, ktoré sa týkajú bezpečnosti.

●      Všímajte si odosielateľa. E-mailová adresa alebo telefónne číslo podvodného odosielateľa sú spravidla veľmi netradičné - napríklad vub@o2.sk alebo noreply@vps67630.inmotionhosting.com.

●      Aj keď v súčasnosti si podvodníci (v porovnaní s minulosťou) dávajú väčší pozor na gramatiku, netreba sa nechať oklamať. Podvodný text môže vyzerať napríklad aj takto: „Ale keď vám oznámime termín vypnutia SMS kľúča, prosím nenechávajte si aktiváciu na poslednú chvíľu.“

●      Správa často obsahuje link, ktorý vás presmeruje na falošnú stránku internetového bankovníctva, avšak jeho adresa je zjavne iná napríklad https://vub-zmrazene.net.

●      Na falošných stránkach vás zvyčajne vyzvú, aby ste zadali/overili údaje o platobnej karte. Banka tieto údaje nikdy nebude žiadať touto formou, ani ich nepotrebuje.

●      Pozorne si prečítajte čo autorizujete! Pri potvrdzovaní platby cez internet si skontrolujte sumu platby a názov obchodníka. Ak platbu nepoznáte alebo si ňou nie ste istý, nepotvrdzujte ju.

●      Nikdy s nikým nezdieľajte i aktivačné kódy zo SMS. Podvodníci sa takto snažia vylákať kód na aktiváciu mobil bankingu alebo mobilných platieb Apple Pay a Google Pay, prostredníctvom ktorých vás oberú o peniaze.

●      Ak ste sa stali terčom podvodu, ihneď to nahláste banke.

A stará dobrá rada nad zlato – „Dvakrát meraj a raz rež!“ Vždy si radšej overte, kam a komu dávate svoje bankové údaje.

Čo robí banka, aby tomu zabránila?

Snažíme sa robiť maximum, aby sme ochránili našich klientov. Používame moderné technologické riešenia, nepretržitý monitoring, rozšírili sme počet SMS zasielaných pri aktivácii aplikácie Mobil banking. Takisto budeme túto tému pravidelne komunikovať a na podvody upozorňovať. V drvivej väčšine prípadov sa stáva, že klienti, neuvedomujúc si riziká a bez primeranej opatrnosti, poskytnú všetky svoje bankové údaje podvodníkom dobrovoľne a tým o svoje prostriedky častokrát aj prídu. Na druhej strane sú aj prípady, kedy síce klient poskytol údaje o platobnej karte podvodníkom, avšak po prijatí autorizačnej notifikácie k platbe, rozpoznal, že transakciu v takejto sume a u daného obchodníka nezadával. Preto autorizačný kód podvodníkom neposkytol a ihneď kontaktoval banku. Platba tým pádom nebola realizovaná a klient o žiadne prostriedky neprišiel. Aj vďaka proaktívnemu monitoringu, banka ročne zachráni prostriedky stovkám klientom v hodnote niekoľko stotisíc eur. V prípade, keď klient poskytne všetky údaje podvodníkom a autorizuje podvodnú platbu alebo aktiváciu bankovej služby, ako mobil banking, Apple Pay alebo Google Pay, prípadne im zároveň poskytne vzdialený prístup do svojho počítača, s veľkou pravdepodobnosťou o svoje prostriedky príde. Banka už má len obmedzené možnosti ako platbu zastaviť alebo vrátiť. V týchto situáciách už klientom nezostáva nič iné, iba sa obrátiť na políciu“, spresňuje Radomír Adamkovič, vedúci oddelenia prevencie podvodov VÚB banky.

Viac zaujímavých a užitočných informácií nájdete na stránke Bezpečné nakupovanie s VÚB (bezpecnenakupy.sk.).

Potrebujete pomoc?

Odpovieme na všetky vaše otázky.