• No suggestion

Módu je treba predizajnovať

Cirkulárna ekonomika

Módu je treba predizajnovať – trendom sa stáva cirkulárna ekonomika

Módny priemysel je jedným z najväčších znečisťovateľov na planéte. Jeho cyklus je pre ekológiu doslova vražedný – počnúc množstvom vody a energie potrebnej na výrobu látok až po haldy oblečenia končiaceho po pár týždňoch nosenia na skládkach. Svet módy je potrebné zmeniť. Pomáha aj naša banková skupina Intesa Sanpaolo, ktorá chce prestavať jeho základy cez podporu cirkulárnej ekonomiky.

02/09/2021

Vedeli ste, že módny priemysel zodpovedá za 10 % globálnych emisií CO₂? Vyprodukuje ročne viac skleníkových plynov ako medzinárodná letecká a námorná doprava dohromady. Ale to nie je všetko. Ak súčasné tempo nezastavíme, tieto emisie sa do roku 2030 zvýšia o ďalších viac ako 50 %.

Ako strategický partner nadácie Ellen MacArthur Foundation, ktorá patrí medzi celosvetových lídrov v úsilí zmeniť svetovú ekonomiku na zelenú, sa banková skupina Intesa Sanpaolo (ISP) zaviazala poskytovať zdroje na financovanie nových biznis modelov založených na princípoch udržateľnosti. A podpora výrobcov textílií a oblečenia patrí bez pochyby medzi tie najdôležitejšie. Ide pritom o prenastavenie celého reťazca – od udržateľnej výroby látok, až po riešenie problému, aby oblečenie dlhšie vydržalo a nevytváralo pre planétu neunesiteľný odpad.

Riešenia, ktoré svet potrebuje

Bežný pár džínsov spotrebuje pri výrobe tisíce litrov vody. Príkladom pozitívnej zmeny je firma Candiani Denim, klient ISP, ktorá používa namiesto bavlny lyocell. Ten pochádza z dužiny rýchlo rastúceho stromu eukalyptu a v porovnaní s bavlnou je na výrobu vlákien z tohto prírodného zdroja potrebné približne polovičné množstvo vody. Candiani Denim dodáva džínsovinu veľkým svetovým značkám a tým vo veľkej miere prispieva k ekologickejšiemu správaniu módnych domov aj ich zákazníkov.

Skupina ISP vyčlenila pre firmy ako Candiani Denim balík zvýhodnených úverov na financovanie projektov cirkulárnej ekonomiky v celkovej výške 6 miliárd eur. Pre firmy z oblasti odevného biznisu to znamená šancu efektívnejšie a rýchlejšie zavádzať pre planétu šetrnejšie technológie, zlepšovať svoju energetickú náročnosť a vyvíjať  ekologickejšie materiály.

Zegna Group, výrobca luxusného pánskeho oblečenia, je ďalšou talianskou spoločnosťou, ktorú podporuje naša medzinárodná banková skupina. S cieľom znížiť svoju spotrebu energie vybudovala z financovania ISP dve vodné elektrárne a v súčasnosti pochádza už 40 % energie využívanej jej závodmi z obnoviteľných zdrojov.

Ekologický aj ekonomický zmysel

Využitie cirkulárnej ekonomiky v módnom priemysle nielen prospieva planéte, ale dáva aj dobrý obchodný zmysel. Napríklad, skupina Zegna predáva približne 15 % svojich vedľajších textilných produktov iným producentom. To znamená zisk pre spoločnosť a zároveň viac ako 95 ton tkanín, ktoré sa jednoducho nevyhodia, ale vracajú do výrobného cyklu.

Signálom sľubného vývoja vo svete módy sú aj meniace sa návyky zákazníkov. Príkladom je aj trend opätovného využívania oblečenia cez požičovne a prenájom, čo naberie v nadchádzajúcom desaťročí na obrátkach. Odhady z výskumu hovoria, že ak by si každý z nás raz za rok kúpil namiesto jedného kusu nového oblečenie niečo zo „second hand-u“, prínos pre planétu by bol rovnaký, ako keby sme vysadili 66 miliónov stromov a ušetrili vodu, s ktorou by sa dalo osprchovať 1,25 miliardy ráz.

Ak vás téma zaujíma, ďalšiu inšpiráciu nájdete v zdrojovom článku na stránke Intesa Sanpaolo

 

Needs our help?

We will answer to all your questions.