SPOLOČNOSŤ SYGIC

Najnovšou výzvou Sygicu sú SmartCities, inteligentné mestá, ktoré zvyšujú kvalitu života.

SPOLOČNOSŤ SYGIC DALA SVETU NAVIGÁCIU A SVOJIM ĽUĎOM PRIESTOR NA NÁPADY

Na Slovensku vzniká množstvo úžasných nápadov s potenciálom zmeniť svet. To, že sa to dá robiť aj zo Slovenska, dokázala spoločnosť Sygic, ktorá k dnešnému dňu už sprevádzala viac ako 200 miliónov používateľov po celom svete.

Sygic si po úspech nemusel zaletieť do Silicon Valley. Spoluzakladateľ Michal Štencl lukratívnu ponuku v Spojených štátoch odmietol a ukázal svetu, že je jedno, z akej krajiny svoj nápad zrealizujete. Dôležité je mať cieľ. Tým jeho bolo vytvoriť produkt, ktorý bude používať miliarda ľudí na celom svete. Pôvodne to mal byť operačný systém, ktorý Michal naprogramoval ešte počas štúdia na vysokej škole. Okolnosti a dopyt ho však priviedli k navigácii, vďaka čomu s tímom talentovaných ľudí mení spôsob, akým dnes vodiči na celom svete cestujú.

IPHONE Z ÁZIE ZAMIEŠAL KARTY

Prvý iPhone nebolo vôbec jednoduché zohnať, keďže sa na Slovensku ani v okolitých krajinách nepredával. S dávkou šťastia sa k jednému kusu programátori zo Sygicu dostali. „Pozri, takto vyzerá Sygic na iPhone,“ prišiel Marek Dovjak, jeden z prvých zamestnancov a akcionár Sygicu za Michalom Štenclom. Bol to pre firmu neuveriteľný okamih, ktorý mladý tím posunul do úplne iného sveta. Vznikala tak prvá navigácia pre iPhone. Nadšenie však čoskoro vystriedala tvrdá realita biznisu, keď z Apple prišla správa, že aplikáciu nemožno uverejniť v App Store z dôvodu licenčných podmienok. Napokon však bol Sygic 9. júna 2009 oficiálne uverejnený v obchode s aplikáciami a získal prvých 5 000 stiahnutí. O chvíľu neskôr priniesol Sygic navigáciu aj pre Android.

PRIŠLI PRVÍ S NAVIGÁCIOU PRE VOZIDLÁ S KONEKTIVITOU

Sygic bol priekopníkom v automobilovom priemysle, keď ako prvá navigačná spoločnosť priniesla navigáciu pre vozidlá vybavené štandardom MirrorLink. Sygic si týmto krokom otvoril dvere k veľkým automobilovým gigantom ako Volkswagen, Peugeot, Citroen, Seat, ŠKODA Auto a ďalším. O niečo neskôr sa Sygic stala úplne prvou navigáciou na svete pre štandard Smart Device Link (SDL) automobilky FORD Motors. Aj takýmto krokom chce Sygic zvýšiť bezpečnosť na cestách. V pripojenom móde sa vodič nemusí pozerať na telefón, ale všetky inštrukcie sa mu zobrazujú v palubnom počítači auta.

BUDEME ŽIŤ AJ CESTOVAŤ V INTELIGENTNÝCH MESTÁCH

Najnovšou výzvou Sygicu sú SmartCities, inteligentné mestá, ktoré zvyšujú kvalitu života. Používatelia Sygicu najazdia každý mesiac 2 miliardy kilometrov, počas ktorých sú informovaní, kde natankujú najlacnejšie, kde sa vedia občerstviť či prespať. Vyriešenie dopravnej situácie je však väčšia výzva, na ktorej Sygic tím pracuje. Nepotrvá dlho a aplikácia vám bude dávať informáciu, kedy vyraziť do práce a ktorou cestou sa vydať. Každý deň to môže byť iná trasa v inom čase, ale vďaka aplikácii sa do práce či na stretnutie dostanete načas. V rámci európskeho projektu Antarex vyvíja Sygic prototyp riešenia, vďaka ktorému je možné dopravu nielen vidieť v reálnom čase, ale v reálnom čase aj predpovedať a zároveň inteligentne ovplyvňovať navigáciou. Vďaka sofistikovaným algoritmom dokáže Sygic navigovať vodičov tak, aby sa doprava na úsekoch s potenciálne vysokou premávkou rozptýlila a nevznikali zbytočné čakania. Aj takýmto spôsobom môžu byť zápchy v Bratislave a iných svetových metropolách minulosťou. Sygic na tomto riešení úzko spolupracuje s národným superpočítačovým centrom IT4Innovation Ostrava, ktoré zároveň dáva do projektu k dispozícii výpočtovú kapacitu jedného z najvýkonnejších superpočítačov v Európe. (Výpočtová kapacita je v ekvivalente viac ako 40 000 výkonných notebookov.) Zároveň na riešení Sygic spolupracuje aj s európskymi univerzitami (Polimi Milano, Univerzita Porto) a výskumným ústavom Inria vo Francúzsku. „Navrhovaná softvérová architektúra a výpočtová sila superpočítača nám dovoľuje aplikovať tie najnáročnejšie algoritmy na predikciu dopravnej situácie a optimalizáciu trás,“ hovorí Business Architect zo Sygicu Radim Cmar.

„NEPOTRVÁ DLHO A APLIKÁCIA VÁM BUDE DÁVAŤ INFORMÁCIU, KEDY VYRAZIŤ DO PRÁCE A KTOROU CESTOU SA VYDAŤ.“

SYGIC JE MIESTO, KDE SÚ NÁPADY VÍTANÉ

Sygic je o ľuďoch, a preto aj nápady na zlepšenia pochádzajú práve od nich. Niekoľkokrát do roka firma absolvuje tzv. Innovation Days. Ide o dva dni plné nápadov, počas ktorých sa všetci presunú od svojej každodennej práce a môžu robiť na nápade, ktorý si vymyslia. Vznikajú tak menšie tímy, ktoré môžu vylepšiť aplikáciu, pracovné prostredie alebo čokoľvek, čo posunie Sygic ešte o kúsok ďalej. Medzi takéto nápady patrí funkcia Head Up Display. Vďaka nej si navigáciu premietnete na čelnom skle svojho auta bez akýchkoľvek prídavných zariadení. Ďalším výsledkom z Innovation Days bolo pridanie rozšírenej reality do aplikácie, funkcia Real View, vďaka ktorej vidí vodič prostredníctvom kamery skutočné prostredie s navigačnými inštrukciami. Táto funkcia sa stala najpredávanejšou tohto roku.

HOVORÍ SA O NICH AJ V ZAHRANIČÍ

Firmu si všimli nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí. Medzinárodná stanica BBC označila Michala Štencla mužom stojacim za jednou z najúspešnejších aplikácií na svete. Podobne britský denník Financial Times a Google zaradili Michala Štencla s jeho Sygic tímom do rebríčka 100 najlepších inovátorov strednej a východnej Európy. Podľa rebríčka najrýchlejšie rastúcich firiem Deloitte Fast 50 zasa Sygic bol najrýchlejšie rastúcou spoločnosťou v strednej Európe s rastom tisíc percent medzi rokmi 2007 až 2011. 

„ZAČÍNALI SME V PIVNICI O VEĽKOSTI 25 M². DNES MÁME 100-KRÁT VÄČŠÍ PRIESTOR, TAKMER 180 ĽUDÍ, 2 POBOČKY.“

hovorí zakladateľ Sygicu, Michal Štencl

SYGIC TÍM VO SVETOVÝCH PRIESTOROCH

Sygic rástol a z desiatich zamestnancov má dnes už 180. Zachovať startup kultúru pri takomto počte ľudí je niekedy veľmi náročné, preto Sygic zmenil miesto svojho pôsobenia a presťahoval sa do bratislavského business centra Twin City. „Bol to pre mňa osobne úžasný pocit vrátiť sa po 10 rokoch na miesto, kde sme začínali. Síce na rovnakom mieste, ale už v inej Bratislave a na inom Slovensku. Začínali sme v pivnici o veľkosti 25 m². Dnes máme 100-krát väčší priestor, takmer 180 ľudí, 2 pobočky,“ hovorí zakladateľ Sygicu, Michal Štencl. Relax zóna, jóga v práci, osobný tréner, masáže či vlastný automat na sladkosti spríjemňujú pracovný deň v Sygicu. Pri zariaďovaní priestorov sa kládol dôraz na odlišné potreby jednotlivých tímov, príkladom je miestnosť špeciálne zriadená pre testovanie používateľského správania. Ako aj inokedy, nápady mohli prinášať všetci. Svojimi modernými priestormi chce Sygic konkurovať najväčším hráčom na globálnom trhu. Firma stavila na technologickú náročnosť, precíznosť a hravosť. Verí, že aj takýmto spôsobom osloví nové talenty a poskytne zamestnancom kreatívny priestor pre ďalšie inovácie. Inovatívne priestory si odniesli 3 ocenenia v súťaži Office roka, a to v kategóriách Zdravá kancelária, Smart kancelária a prvé miesto získala aj v Hlasovaní verejnosti.

SPOLUPRACUJE S LÍDRAMI

Sygic je prémiovou navigáciou a svojim klientom poskytuje funkcie, ktoré v iných aplikáciách nenájdu. Nadštandard vyžaduje aj od svojich partnerov a dodávateľov, akými sú poskytovateľ máp TomTom, veľkí automobiloví hráči, firemní partneri či VÚB banka.

Prečítajte si celý rozhovor s Martinom Strigačom, generálnym riaditeľom spoločnosti Sygic >

Svet bude patriť mobilom prepojeným s autami

Prvé roky po svojom vzniku sa vaša spoločnosť orientovala na navigačné produkty pre firmy. Prečo vás dnes poznajú spotrebitelia na celom svete?

Od začiatku sme poskytovali riešenia pre firemných zákazníkov, až neskôr sme sa začali orientovať na koncového užívateľa cez osobné navigačné zariadenia do auta. Najväčší zlom v profilácii Sygicu nastal okolo roku 2008 s nástupom boomu smartfónov. To práve začala aj ekonomická kríza, náš odbyt bojoval s poklesmi. Vtedy sme sa v Sygicu nakopli, a povedali si, že treba hľadať aktívne aj nový nefiremný smer. A Apple práve oznamoval príchod prvého skutočného smartfónu pod značkou iPhone.

Sygic

A čo to znamenalo pre Sygic?

V tom čase mala firma 10 ľudí, zväčša programátorov, ktorí zohnali jeden z prvých iPhoneov ešte pred oficiálnym uvedením na trh. Hľadali technické riešenie, aby doň „naportovali“ navigáciu. Veľmi dôležité bolo, že jadro našej navigácie bolo naprogramované pre rôzne operačné systémy. To nám dávalo obrovskú konkurenčnú výhodu. Operačný systém iPhone (iOS) bol úplne nový a Apple rýchlo začal naháňať aplikácie, ktoré ponúkne vo svojom App store. My sme dokázali vo veľmi krátkom čase dodať funkčnú navigáciu. Po prvom dni uvedenia sme síce museli chvíľu čakať, pretože Apple už mal zmluvu s iným veľkým svetovým dodávateľom máp a navigácií, ale tá nakoniec nefungovala. Takže navigácia SYGIC bola prvá funkčná navigácia pre iPhone.

Ako ste vedeli, že ten zlom príde práve s iPhonom?

Nevedeli, ale Sygic je tím skvelých a kreatívnych ľudí, a tak tomu bolo od začiatku. Chalani vycítili, že to bude veľká vec vo svete mobilných komunikácií. Ak si niekto kúpil na vtedajšie pomery dosť drahý telefón ako bol iPhone, tak chcel využiť všetko, čo dokázal. Teda si najmä inštaloval aplikácie, čo by ukázal známym. A keď to už bolo za peniaze, hľadal aj niečo zmysluplné. Navigácia bola prirodzene jednou z takýchto aplikácií.

Vycítili to správne, dnes máte cez 200 miliónov stiahnutí svojej navigácie….

Áno, záujem o aplikácie, ak majú pridanú hodnotu, je a bude obrovský. Preto sme napríklad boli zaradení medzi 50 najrýchlejšie rastúcich firiem v strednej Európe, za päť rokov (2007 až 2012) sme vykázali rast viac ako 1000 percent. A získali sme aj ďalšie ocenenia. Z firmy, ktorá síce pôsobila celosvetovo, ale mala 20-30 ľudí, je dnes už veľká firma s počtom okolo 200 zamestnancov.

Od januára tohto roku máte novú pobočku v Kanade, v Toronte. Prečo práve tam?

Rozhodovali sme sa či v USA alebo v Kanade, s ohľadom na legislatívu a podmienky sme si vybrali Kanadu. Najintenzívnejšie nám rastie severoamerický región najmä v predaji produktov pre firmy a potrebovali sme byť bližšie, aby rast ešte akceleroval. Za posledné roky sme sa etablovali v dopravnom, logistickom a utility segmente. Minulý rok sme ohlásili veľkú spoluprácu s Fordom a veríme, že pribudnú ďalšie automobilky. Tento rok budeme zasa ohlasovať veľkú spoluprácu s globálnou finančnou inštitúciou.

Sygic

Áno, konkrétne poisťovňa. Poistenie motorových vozidiel sa stále viac zameriava na flotily, čo do budúcnosti vzhľadom na trend zdieľanej ekonomiky porastie. Poisťovne potrebujú viac dát a informácií, aby vedeli vyhodnotiť správanie sa vodičov, frekvenciu jázd a pod., lebo poistné produkty budúcnosti už nebudú o fixnej cene za rok.

Navigácia zmonitoruje, aký zdatný je šofér?

Napríklad zmonitoruje koľko a ako jazdí v danom aute, príp. či nepoužíva mobil počas šoférovania. Aby tí, čo nie sú rizikoví šoféri neplatili zbytočne veľa a naopak. Ak bude dát dostatok zameriame sa na korelácie medzi dopravnými nehodami a štýlom jazdenia. Okrem monitorovania a analýz pracujeme aj na proaktívnom systéme “odúčania” nesprávnych návykov šoférov. Príležitostí v rámci analyzovania dát o pohybe ľudí alebo vozidiel je do budúcna neskutočne veľa. Máme na to tím, je to nová oblasť, ktorej sa venujeme.

To je pomerne drahý a dlhodobý vývoj. Oplatí sa?

Veríme, že áno. Vidíme možnosti vzniku aplikácií, ktoré dokážu ponúknuť viac ako zaujímavú pridanú hodnotu. Najmä v prepojení mobilného telefónu s automobilom a s infraštruktúrou inteligentných miest, tzv. Smart Cities. Či už ide o parkovanie, riadenie semafórov, či riešenie stále sa zahusťujúcej dopravy v mestách. V neposlednom rade ide tiež o bezpečnosť na cestách.

Kto je pre Sygic konkurencia?

V rámci navigácií používaných spotrebiteľmi je to najmä Google a ich produkt Waze. Sygic sa ale stále viac presadzuje v automotive segmente a po novom aj v Smart Cities, takže nám prirodzene pribúdajú noví konkurenti. Keďže ale jadro našich produktov a služieb pozostáva z netriviálnych matematických algoritmov a mnohoročného know-how v doprave, konkurenciu tvorí pomerne uzatvorená skupina niekoľkých firiem.

Sygic

Dlhodobo vyvíjate komplexnejšie riešenia v oblasti dopravy. Ako ste ďaleko?

Naše aplikácie sú certifikované pre spojenie s autom, kde následne využívame displej a ovládacie zariadenia ako by bola navigácia integrálnou súčasťou auta. Novinku je, že vieme aj čítať dáta z automobilu, čo nám otvára ďalšie možnosti pre budúci vývoj. Prepojenie s riadením dopravy v meste tento efekt len znásobí.

Automobiloví producenti sú veľké nadnárodné firmy, čo ich presvedčilo dohodnúť sa práve s vami?

Veľmi dobre si uvedomujeme, že svet konkurencie je tvrdý. Technologickí giganti obmedzujú a bránia automobilkám, aby si inštalovali aplikácie podľa ich uváženia. Automobilky v snahe zachovať si nezávislosť vyvíjajú vlastné systémy prepojené s mobilom. To je presne náš priestor, sme v ňom jeden z najsilnejších hráčov.

Čo to bude znamenať pre šoférov v praxi?

Ak viem napríklad vyčítať, že je šmykľavo na vozovke priamo z autosenzorov, či z prednej parkovacej kamery zistíme prekážku na ceste, je možné túto informáciu poslať ostatným autám v kolóne. Sanitky, alebo policajti pošlú v prípade zásahu informáciu o plánovanej trase centrálnemu systému inteligentného mesta a ten nastaví riadenie križovatiek tak, aby vytvoril plynulú a bezpečnú “zelenú vlnu”. Príkladov je strašne veľa - riadenie dopravy sa značne zmení.

Dokážete systémovo vyriešiť aj zápchy?

Veľké mestá a aglomerácie problémy s kapacitou ciest a objemom prichádzajúcich áut riešia reguláciou, reštrikciami, či spoplatnením. Súčasné navigačné aplikácie, aj tie naše, vyhľadávajú možnosti ako sa zápcham vyhnúť tak, že ponúknu alternatívnu trasu, ktorá sa ale upchá, lebo s narastajúcim počtom používateľov tú istú informáciu dostanú aj ostatní. Spolu s európskymi top univerzitami vyvíjame algoritmy budúcnosti, ktoré v reálnom čase vedia predvídať celkovú situáciu na cestách a ponúknu individuálnu trasu každému autu tak, aby optimálne rozložili dopravu v rámci cestnej infraštruktúry toho ktorého mesta.

Sygic