• Žiadny návrh
ZÁVÄZOK K UMENIU

JR: umenie so svedomím

Nútená migrácia je inšpiráciou pre vôbec prvú výstavu „photograffeur“ JR v Taliansku

Alastair Smart

22/02/2023

Umelec známy ako JR začínal v 90. rokoch minulého storočia ako tínedžer, ktorý rozdával graffiti po parížskom banlieue, kde vyrastal. Teraz, keď má 40 rokov, robí umenie oveľa ďalej: na Ukrajine, v Rwande, Mauretánii, Kolumbii a na gréckom ostrove Lesbos, v prípade jeho najnovšej výstavy.

Koná sa v Gallerie d’Italia – Torino, múzeu bankovej skupiny Intesa Sanpaolo v Turíne, JR – Déplacé·e·s je jeho prvou výstavou v Taliansku. „Veľmi málo umelcov prináša na stôl veľké spoločenské problémy takým pútavým spôsobom,“ hovorí kurátor výstavy Arturo Galansino. "JR je jedinečný." Spoločenským problémom, ktorým sa v súčasnosti umelec zaoberá, je nútená migrácia.

Za posledný rok navštívil utečenecké tábory po celom svete: čo je včasný krok vzhľadom na oznámenie Agentúry OSN pre utečencov z mája 2022, že počet ľudí, ktorí boli „nútení utiecť z dôvodu prenasledovania, konfliktu, násilia, porušovania ľudských práv“ a udalosti vážne narúšajúce verejný poriadok“ prekročil 100 miliónov. Základom výstavy v Turíne sú fotografie a videá, ktoré JR urobil na svojich cestách. (Déplacé·e·s je francúzske slovo pre vysídlených ľudí.)

Hviezdami predstavenia sú Valeriia (z Ukrajiny), Thierry (z Rwandy), Jamal (z Mauretánie), Andiara (z Kolumbie) a Mozhda (z Grécka), päť detí z utečeneckých táborov, ktorých portréty budú návštevníkom dobre známe. do konca výstavy.

Déplacé·e·s

Pár dní pred otvorením JR – Déplacé·e·s umelec zorganizoval bleskový mob 1200 ľudí, ktorí do múzea preniesli päť obrovských plachiet cez turínske centrálne námestie Piazza San Carlo.

Na každom hárku bola vytlačená fotografia jedného z piatich detí a tri z nich – spolu s videom z vystúpenia flash-mob, zachyteným zhora dronom – sú teraz k videniu na výstave.

Umelec, ktorý nechodil na umeleckú školu a ktorého rodičia pochádzajú z Tuniska, vždy kládol komunitu a sociálnu spravodlivosť do centra svojej práce. Jeden projekt z roku 2008 zahŕňal nalepenie obrovských fotografií očí a tvárí miestnych žien na steny favely na svahu v Rio de Janeiro.

Minulý rok nalepil portréty Izraelčanov a Palestínčanov na obe strany hraničného múru, ktorý rozdeľuje územia týchto dvoch národov.

JR má na Instagrame 1,7 milióna sledovateľov, pre ktorých zverejňuje pravidelné aktualizácie svojich projektov. Vzhľadom na kontroverznú, miestami nebezpečnú povahu jeho praxe, nie je možno žiadnym prekvapením, že odmieta prezradiť svoje skutočné meno (JR je len prezývka) – alebo byť videný na verejnosti bez slnečných okuliarov a trilby klobúka.

Dokonca sa nepovažuje za umelca ako takého, radšej sa nechá opísať fotografom neologizmu: odráža skutočnosť, že fotografia je jadrom toho, čo robí, no osvojil si ju v kontexte ulice (spomínajúc na svoje korene v graffiti).

"Jednou zo zaujímavých vecí na JR je, že pristupuje k problémom, ktoré by ste mohli nazvať neutrálnym spôsobom. Skôr kladie otázky, ako dáva odpovede. Pri obrázkoch detí [z utečeneckých táborov] mohlo byť zrejmé, že sú smutné alebo urazené. Všetci sa však usmievajú, užívajú si šťastnú chvíľu hry, s nádychom mladistvej nádeje. Môžu byť v tragickej situácii, ale JR ukazuje svoju ľudskosť. "

Arturo Galansino, kurátor

"Stojí za to dodať, že JR nikdy jednoducho nenavštívi miesto, vykoná svoju prácu a potom odíde," hovorí Galansino. „Vždy sa zoznámi s členmi miestnej komunity. Pozýva ich, aby spolupracovali na jeho projektoch a dalo by sa povedať, aby sa v tomto procese zmocnili.“

JR sa možno nepovažuje za umelca, ale umelecký prvok v jeho praxi nemožno poprieť. Rád napríklad rozmiestňuje svoje fotografie v štýle trompe l'oeil – asi najznámejším príkladom je rok 2016, keď sa zdalo, že nechá zmiznúť pyramídu pred múzeom Louvre v Paríži.

Bez toho, že by som chcel prezrádzať čokoľvek, čo by mohlo zhoršiť zážitok návštevníka v Turíne, tu možno povedať, že JR – Déplacé·e·s zahŕňa aj dielo trompe l'oeil.

„JR je umelec, ktorý s talentom a citom premieňa umenie na spoločenskú angažovanosť,“ hovorí Giovanni Bazoli, emeritný predseda Intesa Sanpaolo. „Táto výstava potvrdzuje, že Gallerie d’Italia – Torino je miestom otvoreným úvahám o najnaliehavejších výzvach súčasnosti.

„Iniciatíva tiež vyjadruje základné hodnoty Progetto Cultura spoločnosti Intesa Sanpaolo, dlhodobej iniciatívy zameranej na budovanie vylepšenej, inkluzívnej spoločnosti využívaním obrovského potenciálu kultúry.“

Výstava, ktorá sa pripravuje v spolupráci s nadáciou Compagnia di San Paolo, potrvá v Gallerie d’Italia - Torino do 16. júla.

Share this story

Súvisiace články

Mattioli: humanitárny bankár, ktorý zachránil talianskych Židov
Štvrtá veľká umelecká galéria Intesa Sanpaolo sľubuje „novú ponuku“
Cesta kultúrnou históriou - Grand Tour
Potrebujete pomoc?

Odpovieme na všetky vaše otázky.