• Žiadny návrh

Nákupy cez internet rastú. Ako platiť čo najbezpečnejšie?

"

 

„Na Slovensku je stále veľmi populárne posielanie na dobierku a následné zaplatenie v hotovosti alebo kartou. Rapídne však rastie platba kartou priamo na internete, keďže ľudia stále častejšie nakupujú v zahraničných e-shopoch, kde nie je doručenie na dobierku možné,“ hovorí Marcela Králová z odboru platobných kariet VÚB banky.

Dôležité je najmä platiť u overených obchodníkov. Ak je e-shop neseriózny, je veľmi ťažké domôcť sa vrátenia peňazí. „Práve preto odporúčame platiť kartou, lebo len v tomto prípade môže banka reklamáciu riešiť za zákazníka. Ak e-shop platbu kartou neumožňuje, treba byť opatrnejší a radšej tovar kúpiť v inde, aby sme mali istotu, že neprídeme o peniaze,“ vysvetľuje Králová.

Pozrite si 5 bezpečnostných tipov:

1. Dôveryhodnosť webstránky

Pochybné e-shopy je možné rozoznať, napríklad podľa zlej gramatiky na ich webstránke alebo podľa neúplných informácií o prevádzkovateľovi obchodu. Ďalším varovným signálom by malo byť, keď e-shop láka zákazníkov na nereálne nízke ceny. V prípade akéhokoľvek podozrenia odporúčame si dobre prečítať obchodné podmienky a aj recenzie na internete.

2. Šifrovaná komunikácia

Komunikácia na e-shope by mala byť šifrovaná, čo rozoznáme podľa „https“ na začiatku webovej adresy. Dôveryhodnosť stránky si môžu zákazníci pred nákupom jednoducho overiť napríklad na stránke www.scamadviser.com

3. Overovanie cez 3-D Secure

Jeden z najbezpečnejších spôsobov, ako zaplatiť kartou cez internet je cez 3-D Secure. Zabezpečenie cez 3-D Secure už poskytuje väčšina bánk a platba je bezpečnejšia v tom, že žiadne údaje o karte sa nedostanú priamo k obchodníkovi. Zároveň musí byť platba overená ďalším bezpečnostným prvkom, najčastejšie kódom z SMS-ky, ktorú pošle banka držiteľovi karty. 

Najbezpečnejšie e-shopy sú teda tie, ktoré sú zabezpečené cez 3-D Secure. Rozoznáme ich podľa toho, že na stránke majú logo „Mastercard Secure Code“ alebo „Verified by Visa“.

4. SMS notifikácie a internetový limit

Nastavenie SMS notifikácií je veľmi dôležité, lebo tie upozorňujú na každú platbu. V prípade neoprávnených transakcií sa tak o nich klienti dozvedia ihneď a môžu si kartu zablokovať.

Možnosť blokácie alebo dočasnej deaktivácie karty je dostupná v Mobil bankingu aj v Internet bankingu. Kartu je tak možné zablokovať okamžite, či už ste doma alebo v zahraničí, bez potreby kontaktovania banky telefonicky.

„Už dávnejšie sme zaviedli aj internetový limit, ktorý si môžu klienti meniť online cez Mobil banking, prípadne Internet banking. Klienti tak môžu mať internetový limit nastavený na nulu a len keď idú platiť na internete, nastavia si ho na dostatočnú výšku. Táto zmena je bezplatná,“ dodáva Králová. 

5. Prístupové údaje a phishing

Osobné údaje, prístupové heslá, ani údaje z platobnej karty netreba poskytovať iným osobám a ani si ich ukladať v elektronickom zariadení. Podvodníci sa snažia zneužiť dôverčivosť klienta a v jeho mene si aktivovať mobilnú aplikáciu alebo pomocou odcudzených prihlasovacích údajov sa prihlásiť do elektronického bankovníctva. Hovorí sa tomu phishing.

Zvyčajne pošlú email, ktorý sa tvári, že mu ho poslali z banky a v texte ho žiadajú, aby klikol na priložený link. Po presmerovaní na falošnú stránku, ktorá imituje vzhľad skutočného Internet bankingu, ho oznámením vyzvú, aby zadal svoje prihlasovacie údaje a heslo. Takto sa podvodníci dostanú k prístupovým údajom a bez toho, aby to poškodený klient vedel a môžu ho obrať o peniaze.

„Banky však takéto emaily neposielajú. Text obsahuje chyby a neúplné informácie. Odosielateľ má netypickú emailovú adresu, link do Internet bankingu je falošný a má úplne iný formát. To sú všetko veci, na ktoré si treba dať pozor, i keď má banka špičkové mechanizmy, vďaka ktorým dokáže tieto podvodné aktivity zachytávať a chrániť prostriedky klientov,“ upozorňuje Vladimír Jančok, vedúci oddelenia informačnej bezpečnosti VÚB banky.

"

Potrebujete pomoc?

Odpovieme na všetky vaše otázky.