Kontakt Internet banking IB Search ×

VÚB je dobrý partner, pomohla splniť dlhoročný otcov sen

VÚB podporuje podnikanie rôzneho druhu. Vyberá si firmy, ktoré majú zdravý potenciál a rozumný prístup k rizikám za posledné roky. Firmu Crazy Fly z Nemšovej, ktorá presadila jednu z TOP značiek vo svete kiteboardingu, financuje VÚB už päť rokov. Otec so štyrmi synmi zo Slovenska predávajú dosky a šarkany pre nový morský šport od Austrálie, cez Thajsko, USA až po európske pláže. O partnerstve s VÚB a podnikaní sme sa rozprávali s najstarším synom, spolumajiteľom Crazy Fly, Jozefom Bukovčákom mladším.

VÚB podporuje podnikanie rôzneho druhu. Vyberá si firmy, ktoré majú zdravý potenciál a rozumný prístup k rizikám za posledné roky. Firmu Crazy Fly z Nemšovej, ktorá presadila jednu z TOP značiek vo svete kiteboardingu, financuje VÚB už päť rokov. Otec so štyrmi synmi zo Slovenska predávajú dosky a šarkany pre nový morský šport od Austrálie, cez Thajsko, USA až po európske pláže. O partnerstve s VÚB a podnikaní sme sa rozprávali s najstarším synom, spolumajiteľom Crazy Fly, Jozefom Bukovčákom mladším.

Ako sa váš otec, Jozef Bukovčák starší, zo stredného Považia, dostal k výrobe kiteboardových dosiek?
Po páde socializmu, v roku 1992, prišli americkí investori s podporou financií z Bushovho fondu do Nového mesta nad Váhom a v prenajatých priestoroch otvorili fabriku na výrobu windsurfingov, kde pracovalo 200 ľudí. Otec bol súčasťou stredného manažmentu, pracoval vo výrobe. Vyrábali windsurfingové dosky vlastnej značky a súčasne pre ďalších, asi 9 windsurfingových značiek.

To znie ako príbeh amerického sna na Slovensku...
Nie úplne. Po piatich rokoch Američania presunuli väčšinu výroby do Ázie, fabrika skrachovala. Asi tri značky pre tento vodný šport zostali bez výroby v Európe. Otec to zobral ako príležitosť, oslovil bývalých kolegov, a v roku 1999 začal sám, s požičanými peniazmi, na živnosť vlastnú výrobu. Na začiatku mal len prenajaté priestory a rastúci počet objednávok.

A ako prvé nakúpil stroje?
On sám navrhuje stroje, dal si ich vyrobiť. Jeho nápad, konštrukčný návrh či realizácia sú napríklad rôzne lisy a stroje, čo dnes používame vo výrobe.

Ale ako ste prešli od windsurfingov ku kiteboardom?
Okolo roku 2000 vo svete vznikal nový šport, kiteboarding a začali sme do výroby pridávať aj dosky pre prvých výrobcov pre tento šport. Používali sa asi o tretinu menšie a tenšie, ale z výrobného hľadiska technologicky podobné dosky ako pri windsurfingu. Po dvoch rokoch tvorili kiteboardy už 70% našej ročnej produkcie a odberatelia windsurfingov tlačili viac a viac na cenu. Tak sme si povedali, že rozbehneme vlastnú značku kiteboardov. Od roku 2005 sa venujeme už len vlastným produktom.

A podarilo sa?
Áno, dnes patríme do prvej desiatky predajcov vo svete. Celý úspech bol z časti postavený na časovaní. Prišli sme v čase, keď sa kiteboarding len rozbiehal. Dnes sú karty na trhu výrobcov rozdané a podobný nápad by sa nedal realizovať bez investora a z pozície výrobcu z malej krajiny bez prístupu k moru. Súčasne nám pomohol vstup do EÚ v roku 2004, skončilo obrovské množstvo práce spojenej s preclievaním, dodanie sme skrátil o viac ako polovicu času.

Známymi ste sa asi nestali vďaka mailom?
Nie, otec a mama v prvých rokoch doslova „objazdili“ všetky významnejšie pláže Európy, kde sa športovalo. Do auta naložili 100 dosiek, každú noc spali inde, raz v hoteli, inokedy pri aute. Špecializované obchody kontaktovali vopred, ale nikdy nebolo jasné, či keď prejdú 2000 kilometrov, bude majiteľ v predajni a či si vezme nejaký počet kiteboardov.

Ako sa dá dobre manažovať celosvetová distribúcia?
Predávame do 90-tich krajín, zväčša malým predajcom, ktorí si kúpia hoci len 5 setov za rok. Naši masovejší konkurenti často uplatňujú limity – minimálny počet kusov, alebo objem financií pre odber. My nie. Máme preto asi 120 vlastných zákazníkov s malým podielom. Veľký podiel produkcie odoberajú školy kiteboardingu.

Neskôr ste sa rozhodli na Slovensku robiť aj šarkany – kity. Prečo?
Od roku 2010 vyrábame aj vlastné šarkany, tiež tu na Slovensku. Toto rozhodnutie sme prijali až v čase, kedy už konkurencia mala rozbehnuté zásobovanie trhu, ale sme viditeľní. Lepší jazdci si kupujú viac šarkanov – kitov, nasadzujú ich podľa sily vetra.

Nebolo by lacnejšie voziť hotové šarkany z Ázie?
Nechceli sme mať kity z Číny. Výrobné náklady by boli nižšie, ale problémom je nízka kvalita. Sme menšia značka a ťažko by sme sa presadzovali pri nespokojnosti s kvalitou. Šarkany kladú vysoké nároky na dôslednosť, sú výrazne zaťažované vo vetre. Druhým dôvodom boli dodacie termíny - ak robíme doma, netreba čakať na veľkú zaoceánsku loď s nákladom. Naším firemným plusom sa stala rýchlosť dodávok tovaru.

V čom sú vaše produkty/dosky jedinečné?
V pomere kvality a ceny. Sme jediný špecializovaný výrobca v Európe. Veľkí producenti vyrábajú v Ázii, kiteboardy sa robia možno ešte v dvoch európskych fabrikách, ale len ako vedľajší produkt popri snowboardoch či lyžiach. Teraz zamestnávame 48 ľudí, veríme, že tento počet bude rásť. Naše dosky sú najlepšie na svete, len nemáme toľko peňazí, aby sa to dostalo každému do uší. Hľadáme zákazníkov, ktorí to ocenia.

Ste vraj vzácny príklad odovzdania firmy novej generácii...
No otec zatiaľ nič neodovzdáva, celá naša firma rástla spolu so štyrmi dorastajúcimi synmi. V čase, keď naša značka vznikala, som sa práve nedostal na vysokú školu, šiel som k otcovi do firmy predávať kiteboardy a robím to dodnes. Posledné roky sa k tomu pridali financie.

Okrem vás pracujú vo firme aj vaši traja bratia.
Brat Michal, druhý v poradí, mal talent na počítače a grafiku. Je autorom vizuálnych kreatívnych riešení kiteboardov. Tretí brat Juraj rieši marketing, študoval ho v USA, Anglicku aj vo Viedni. A najmladší brat Paľo, ako odevný dizajnér, rieši textilné súčasti kiteboardov. Samozrejme, hlavou je stále otec. Rieši najmä vysoko odborné technologické záležitosti, aby sme prinášali neustále vylepšenia.

Čo vás v rozvoji ženie dopredu?
V našom biznise musíte každý september priniesť novú sériu výrobkov, vo väčšine prípadov sa mení grafika a raz za tri roky musíte upraviť tvar a kvalitu dosky. V sezóne si u nás vyberiete z približne 10 modelov, každý rok sa dva vynovia úplne a na ostatných sa upraví grafika. Je to samozrejme nákladné, vždy treba nový web, katalóg, fotky a videá, ktoré musíte fotiť, pripraviť niekde na mori a väčších vlnách.

Do akej miery sú pre vás dôležití partneri v biznise?
Náš predaj zažíva sezónne výkyvy, a to je nápor na cashflow. Preto potrebujeme dobrého finančného partnera. Pre vyváženie odbytu sa snažíme zaujať trhy ako Austrália, Thajsko a podobne, ale v medzisezóne sú dôležité lacné, požičané financie. V minulosti sme mali problém získať zdroje, v bankách na Slovensku si nevedeli predstaviť, že niekto dokáže skutočne realizovať biznis plán takmer so zdvojnásobením svojho ročného obratu.

Podľa čoho si partnerov pre podnikanie vyberáte?
Od roku 2013 spolupracujeme s VÚB bankou. Dodnes si pamätám netradičný telefonát ich regionálneho manažéra z trenčianskej pobočky. Uviedol, ako ho mrzí, že do firmy ako je Crazy Fly volá prvýkrát. A onedlho sme sa dohodli na najlepšej ponuke financovania nášho nového firemného sídla v Nemšovej. Banka tak pomohla splneniu dlhoročného sna nášho otca. Preto máme dnes väčší, komfortný a príjemný priestor výroby, reprezentatívne kancelárie. Je to priestor adekvátny rastúcej hodnote značky.

Čo oceňujete na partnerstve najviac?
Starostlivosť, ktorú sme dostali vo VÚB, bola a je výnimočná. Naše podnikanie nesie dosť rizík, ale v banke majú cit pre odhad toho, čo má potenciál. Oceňujem najmä rýchlu a finančne nenáročnú, spoľahlivú, online platobnú bránu, kde sa realizujú platobné transakcie rýchlosťou mailu. Obchodní partneri platia kartami aj desaťtisícové sumy. V súčasnosti dokážeme o deviatej prijať objednávku a platbu z ktoréhokoľvek kúta na našej planéte a o štvrtej poobede už expedujeme kiteboardy, hoci aj na Nový Zéland.